کنترل فشارخون در جوانی و پیشگیری از بیماری قلبی در سالمندی

کنترل فشارخون در جوانی و پیشگیری از بیماری قلبی در سالمندی

نتایج منتشر شده در مجله JAMA نشان می‌دهد اگر افراد زیر ۴۰ سال به فشارخون بالا مبتلا باشند احتمال آن که با بالا رفتن سن به مشکلاتی مانند نارسایی قلبی، سکته مغزی و انسداد عروق خونی مبتلا شوند، بیشتر است. بنابراین، تشخیص و درمان مناسب این وضعیت در افراد جوان می‌تواند در طولانی مدت فواید زیادی را نصیب فرد کند.
در این مطالعه اطلاعات مربوط به بیش از ۴۸۰۰ فرد بزرگسال جمع‌آوری شد. فشارخون شرکت کنندگان قبل از سن ۴۰ سالگی اندازه‌گیری شد. ۵۵ درصد افراد شرکت کننده در این پژوهش زن بودند. شرکت کنندگان بر اساس میزان فشارخون‌شان به ۴ گروه تقسیم شدند: طبیعی (فشارخون سیستولیک و دیاستولیک به ترتیب حداکثر ۱۲۰ و حداکثر ۸۰ میلی‌متر جیوه)، بالاتر از حد طبیعی (سیستولیک و دیاستولیک به ترتیب ۱۲۹-۱۲۰ و حداکثر ۸۰ میلی‌متر جیوه)، مرحله ۱ پرفشاری خون (سیستولیک و دیاستولیک به ترتیب ۱۳۹-۱۳۰ و ۸۹-۸۰ میلی‌متر جیوه) و مرحله ۲ پرفشاری خون (فشارخون سیستولیک و دیاستولیک به ترتیب حداقل ۱۴۰ و حداقل ۹۰ میلی‌متر جیوه).
تمامی شرکت کنندگان حدود ۱۹ سال مورد پیگیری قرار گرفتند تا ابتلای آن‌ها به بیماری قلبی – عروقی طی این مدت بررسی شود. نتایج به دست آمده نشان داد در افراد جوانی که فشارخون بالاتر از حد طبیعی بود و یا به مرحله ۱ و ۲ پرفشاری خون مبتلا بودند در مقایسه با افرادی که فشارخون طبیعی داشتند خطر بروز مشکلات قلبی – عروقی بیشتر بود.
نکته عملی: برای آن که در سنین سالمندی به بیماری قلبی – عروقی مبتلا نشوید باید در دوران جوانی (قبل از ۴۰ سالگی) فشارخون خود را کنترل کنید. بدین منظور باید از رژیم غذایی مناسب و کم نمک پیروی نمایید. فعالیت بدنی منظم انجام دهید و وزن خود را در محدوده طبیعی حفظ نمایید. همچنین در صورت لزوم و تحت نظر پزشک دارو دریافت نمایید.
منبع:

Yuichiro Yano et al. JAMA 2018.

Loading