کمبود ویتامین D و خطر دیابت

دیابت نوع ۲ رایج ترین شکل بیماری است که میلیون ها نفر را متاثر می کند مشخصه ی این بیماری قند خون بالا ناشی از عدم پاسخگویی بدن به انسولین (ماده ای که سبب انتقال قند از جریان خون و ذخیره آن در کبد و ماهیچه می شود) است این ماده از سلول های بتا پانکراس تولید می شود. نتایج به دست آمده از مطالعات انجام شده حاکی از آن است که ویتامین D می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را کاهش دهد. طبق مطالعات انجام شده، محققان دریافتند کسانی که از ذخیره ویتامین D خوبی برخوردارند، خطر توسعه دیابت نوع ۲ در آنان کاهش می یابد.
هدف از مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته است بررسی ارتباط بین ویتامین D به شکل ۲۵ هیدروکسی ویتامینD  و خطر شیوع دیابت است. این مطالعه به صورت مشاهده ای و آینده نگر صورت گرفت و حدود ۷/۲ سال (در یک برنامه پیشگیری از دیابت) به طول انجامید.
در این بررسی محققین ارتباط بین ۲۵ هیدروکسی ویتامین D موجود در پلاسما (مکررا در طول مطالعه اندازه گیری شد)را با میزان شیوع دیابت بررسی کردند. شرکت کنندگان در این مطالعه شامل ۱۰۲۲ نفردریافت کننده دارونما و ۱۰۱۷ نفرکه شیوه زندگیشان تغییر داده شد، بودند که به صورت تصادفی در این دو گروه قرار گرفتند.
بعد از تعدیل عوامل مداخله گر شامل برنامه پیشگیری از دیابت مشاهده گردید که شرکت کنندگان در بالاترین حد ۲۵ هیدروکسی ویتامین (با غلظت ۱/۳۰ نانو گرم در میلی لیتر ) نسبت به شرکت کنندگانی که در پایین ترین حد ۲۵ هیدروکسی ویتامینD(با غلظت ۸/۱۲نانو گرم در میلی لیتر) قرار داشتند ۲۸ در صد کمتر احتمال ابتلا به دیابت را نشان دادند ولیکن ارتباط مستقیمی بین دارونما و شیوه زندگی با احتمال ابتلا به دیابت دیده نشد.
بنابراین  پس از تعدیل عوامل مداخله گر (تغییرات غذایی، افزایش فعالیت بدنی، کاهش وزن)مشاهده گردیدغلظت بالای ۲۵ هیدروکسی ویتامین D با کاهش خطر شیوع دیابت در بیماران پرخطر در ارتباط مستقیم است.
نکته عملی: با توجه به وجود این احتمال که سطوح مکفی ویتامین  D پلاسما سبب کاهش خطر دیابت خواهد شد پیشنهاد می شود در صورتی که شما از آن دسته افرادی هستید که کمتر از منابع ویتامین D بهره می برید سریعا عزم خود را در بهبود وضعیت این ویتامین در بدنتان جزم کنید.

منبع:

Diabetes Care March 2012 vol. 35 no. 3 565-573

Loading