چاقی و افزایش خطر مرگ در سوانح رانندگی

چاقی یکی از بزرگترین معضلات جوامع امروزی است که ارتباط آن با افزایش خطر ابتلا به بسیاری بیماری ها ازجمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سرطان، افسردگی به اثبات رسیده است. یافته های جدید، یکی دیگر از پیامدهای منفی چاقی را به روشنی نشان میدهند. مطالعات اخیر نشان داده اند که خطر بزرگ دیگری برای افراد  چاق در سوانح رانندگی وجود دارد که آنها را در معرض مرگ قرار میدهد.
این مطالعه جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا انجام شده، به بررسی ارتباط وزن بدن با خطر مرگ و میر در اثر سوانح رانندگی پرداخته است. نتایج این مطالعه در Emergency Medicine Journal منتشر شده است.
در این مطالعه پژوهشگران از داده های مرگ و میر اداره ملی ایمنی بزرگراه ها طی سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۸ استفاده کردند. در طول این مدت حدود ۵۷ هزار مورد تصادف رانندگی ثبت شد. این پژوهشگران بویژه به بررسی تصادفات بین دو ماشین که منجر به مرگ شده بود پرداختند و تنها از داده های تصادفاتی استفاده کردند که در آنها نوع و اندازه ماشین ها یکسان بود. در نهایت ۳۴۰۰ جفت راننده در این مطالعه شرکت داده شدند. برای تعیین میزان چاقی از شاخص BMI استفاده شد.
نتایج نشان داد با بالا رفتن درجه چاقی خطر مرگ در تصادفات نیز افزایش میابد. احتمال مرگ در سوانح رانندگی برای رانندگان دارای پایینترین درجه چاقی ۲۱%، دارای درجه دوم چاقی ۵۱% و بالاترین درجه چاقی ۸۰%  بالاتر از رانندگان دارای وزن نرمال می باشد. هم چنین زنان چاق نسبت به مردان چاق احتمال مرگ بیشتری داشتند. این افزایش خطر حتی برای رانندگان چاقی که کمربند ایمنی بسته بودند و حتی در شرایطی که کیسه هوای ماشین باز شده بود نیز وجود داشت.
دو نکته مهم از این مطالعه به نظر می آید، اول اینکه شرایط مرضی همراه با چاقی شانس بقا بعد از صدمات سنگین را ضعیف می کند و دوم اینکه معمولا اندازه و طراحی کمربندهای ایمنی اتومبیل‌‌ها از نظر رانندگانی که چاق هستند، استاندارد نبوده و در نتیجه آنها از بستن کمربند امتناع می‌کنند.
نکته عملی: نتایج این مطالعه اهمیت رسیدن به وزن مناسب را بیش از پیش برای افراد چاق روشن کرده است، هم چنین صنعت خودرو سازی و طراحان اتومبیل ها باید برای ایمنی رانندگان چاق نکات بیشتری را مدنظر داشته باشند.

منبع:

 Thomas Rice, et al . Emerg Med J emermed-2012-201859.

 

Loading