ماهی به کنترل آسم در کودکان کمک می‌کند.

ماهی به کنترل آسم در کودکان کمک می‌کند

آسم شایع‌ترین بیماری تنفسی در میان افراد جوان است. این بیماری در مورد کودکان یکی از دلایل عمده بستری شدن در بیمارستان و مراجعه به اورژانس است. آسم با علائمی مانند تنگی نفس و خس‌خس سینه همراه است. نتایج مطالعه منتشر شده در مجله Journal of Human Nutrition and Dietetics نشان می‌دهد که در یک رژیم غذایی سالم مصرف ماهی‌هایی مانند سالمون و ساردین می‌تواند علائم آسم را در کودکان کاهش دهد.
در این مطالعه در کودکانی که مبتلا به آسم بودند و رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از ماهی‌های چرب استفاده می‌کردند پس از گذشت ۶ ماه عملکرد ریه بهبود یافت. رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی غذاهای گیاهی و ماهی است. ماهی‌های چرب حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. امگا ۳ دارای خاصیت ضدالتهابی است. مصرف ۲ بار در هفته ماهی به طور قابل توجهی التهاب ریه را در کودکان مبتلا به آسم کاهش می‌دهد.
این نتایج از شواهد قبلی که نشان داده بودند رژیم غذایی سالم می‌تواند به درمان کودکان مبتلا به آسم کمک کند، حمایت می‌کند. ما می‌دانیم که رژیم غذایی سرشار از چربی، قند و نمک می‌تواند در بروز و پیشرفت بیماری آسم در کودکان نقش داشته باشد. حال نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که به کمک رژیم غذایی سالم می‌توان علائم این بیماری را در کودکان کنترل کرد.
در این مطالعه ۶۴ کودک بیمار که در محدوده سنی ۵ تا ۱۲ سال قرار داشتند، شرکت کردند. این کودکان به ۲ گروه تقسیم شدند. از یک گروه خواسته شد که به مدت ۶ ماه هر هفته ۲ بار ماهی (حداقل ۱۵۰ گرم) استفاده کنند. گروه دیگر رژیم غذایی معمول خود را دنبال کردند.
نکته عملی: توصیه می‌شود کودکان مبتلا به آسم ۲ بار در هفته از ماهی‌هایی مانند سالمون و ساردین استفاده کنند. مصرف ماهی التهاب را در ریه کاهش می‌دهد.
منبع:

M. M. Papamichael et al. Journal of Human Nutrition and Dietetics 2018.

Loading