حتماً شنیده اید که اضطراب و استرس تاثیر مخربی بر بافت ها و دستگاه های مختلف بدن دارند. استرس و فشارهای روحی – عصبی می توانند زمینه ساز بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، فشارخون بالا، ناراحتی های گوارشی و عصبی شوند. اضطراب و استرس با چاقی و اضافه وزن نیز ارتباط محکمی دارند و از راه های مختلف موجب افزایش وزن در افراد مستعد می شود.
در همین راستا مطالعه ای به منظور بررسی ارتباط بین وجود استرس در طول دوران زندگی و چاقی و اضافه وزن صورت گرفت.

این مطالعه برروی بیش از ۱۱۰ هزار زن کانادایی با محدوده سنی ۱۸ سال به بالا و در یک بررسی ملی در سال( ۲۰۰۸ – 2007 ) صورت گرفت و از طریق پرسشنامه های ویژه اطلاعات مربوط به وزن، قد و میزان استرس موجود در طول دوران زندگی افراد مورد ارزیابی واقع شد.

در ادامه مطالعات میزان شیوع چاقی در مردان ۱/۱۸% و در خانم ها ۱۶% تخمین زده شد. درصد اندکی از شرکت کنندگان (۷/۳%) گزارش شدند که در اکثر اوقات زندگی خود دچار استرس شدید بوده اند. ۱/۱۹% این افراد نیز تاحدودی تحت استرس قرار داشتند، همینطور مشخص شد نسبت استرس در زنان کمی بالاتر از مردان بوده است.
به طور کلی احتمال افزایش خطر ابتلاء به چاقی در افرادی که تحت استرس شدید قرار داشتند و یا کسانیکه تا حدودی دچار استرس بودند، در مقایسه با افرادی که دچار هیچگونه تنش و یا استرسی نبودند بسیار بیشتر دیده شده است.
علاوه بر این مشخص شد درصد احتمال ابتلاء به چاقی در زنانی که بشدت تحت استرس قرار داشتند در مقایسه با زنانی که به هیچ عنوان دچار استرس نبوده اند نیز بیشتر بوده است.
نکته عملی: تنایج حاکی از آنند که استرس موجود در طول دوران زندگی با افزایش خطر ابتلاء به چاقی در افراد بویژه در زنان همراه است.
منبع :  

American  journal  of  preventive medicine. 2012 Aug 25

 

 

Loading