آیا سبوس لاغر مي‌کند؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #84121
    s.shahemi
    مشارکت کننده

    در صورتي که نان سفيد مصرفي را با نان کامل مثلا سنگک سنتي عوض کنيم، ميزان انرژي دريافتي بسيار کمتر مي‌شود و از اين لحاظ مصرف سبوس به کاهش وزن کمک مي‌کند.
    از سوي ديگر، نان کامل به دليل داشتن فيبر، اثر بيشتري در کاهش جذب چربي دارد و وجود مواد معدني و ويتامين‌هاي موجود در آن (ويتامين
    B1 يا تيامين، B6 نياسين، روي، منگنز و منيزيم) مي‌تواند باعث بهبود وضعيت متابوليسم بدن شود. البته هريک از اين آثار بسيار جزيي است اما از آنجا که نان يکي از خوراکي‌هاي پرمصرف است و هميشه مصرف مي‌شود، به‌تدريج مصرف نوع کامل آن باعث کاهش چند کيلوگرم از وزن در سال خواهد شد. اگر يک خانم 50 کيلويي در روز 6 تا 7 کف دست نان لواش را به لحاظ وزني با نان سنگک کامل عوض کند، روزانه حدود 30 تا 50 کيلوکالري از انرژي دريافتي‌اش کم و در طول يک ماه 1000 کيلوکالري از انرژي مصرفي‌اش و حدود 100 گرم از وزنش کاسته مي‌شود. سبوس از موادي است که به‌خصوص در نان و غلات به وفور يافت مي‌شود و در طولاني‌مدت روي کاهش وزن اثر مي‌گذارد. متاسفانه ما غلات (منبع اصلي سبوس) را دستکاري و آردشان را به آرد سفيد تبديل مي‌کنيم که حاوي کربوهيدرات خالص است و ويتامين‌هاي لازم براي متابوليزه کردن مواد مغذي را ندارد. با مصرف آرد سفيد فرد نه تنها چاق مي‌شود بلکه دچار کمبود ويتامين‌هاي محلول در آب نيز خواهدشد. البته برخي افراد از سبوس آماده استفاده مي‌کنند و آن را جداگانه در مواد غذايي مانند ماست مي‌ريزند يا در طبخ انواع غذاها و شيريني‌ها استفاده مي‌کنند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.