خواص دارویی شاهی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #79923
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    شاهي از جمله سبزيجاتی است که رشد سريعی داشته و شباهت زیادی به علف چشمه و خردل دارد. با توجه به اينكه این گیاهان در بعضي از مواد، به‌خصوص گلوكزيدها، مشابه هستند، از نظر طعم، بو و خاصيت نیز تا حدي شبيه مي‌باشند. از شاهي در تهيه سوپ‌ها، ساندويچ‌ها و سالادها به‌خصوص به جهت مزه تند آن استفاده مي‌شود. این گیاه به اشكال مختلف در اروپا، به‌خصوص انگلستان، فرانسه، هلند و كشورهاي اسكانديناوي مصرف بسياری دارد. يكي از غذاهاي مورد علاقه در انگلستان ساندويچ تخم‌مرغ به همراه سس مايونز و شاهي است. همچنين در اين نواحي از جوانه‌‌هاي آن و سرشاخه‌هاي دانه‌دار (تازه يا خشك) به صورت افزودني تندمزه براي غذاها استفاده مي‌كنند.
    اصولاً شاهي به صورت تازه مصرف مي‌شود و مانند بعضي سبزيجات از خشك آن استفاده نمي‌گردد؛ به همين دليل بهترین زمان برداشت، با توجه به رشد سريع آن، موقعي است كه به ارتفاع 5 تا 13 سانتي‌متر رسيده باشد.
    شاهي داراي خواص محرك و مقوي معده، اشتهاآور، ضد ميكروب، ضد سرطان، ادرارآور و ضد كمبود ويتامين C (ضد اسكوربوت) مي‌باشد. در طب آيوروداي هند براي جلوگيري از مشكلات پس از زايمان خانم‌ها خوردن شاهي توصيه مي‌شود.

    تركيبات مهم
    هر 100 گرم شاهي تازه و خام حاوي مواد زير است:
    كربوهيدرات‌ها: 5/5 گرم
    فيبر (الياف): 1/1 گرم
    چربي: 7/0 گرم
    پروتئين: 6/2 گرم
    ويتامين A: 346 ميكروگرم
    ويتامين B9 (فولات): 80 ميكروگرم
    ويتامين C: 69 ميلي‌گرم
    كلسيم: 81 ميلي‌گرم
    آهن: 3/1 ميلي‌گرم
    انرژي: 32 كيلوكالري
    و دست کم 60 تا 70 گرم رطوبت (آب).

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.