نگذارید بدن‌تان ذخیره کند

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #74840
    m.abolfathi
    مشارکت کننده

    در حالت عادی قسمت اعظم کالری مورد نیاز یک فرد عادی را انرژی پایه تشکیل می‌دهد.

    انرژی پایه در واقع مجموعه انرژی‌هایی است که بدن یک فرد در طول ٢٤ ساعت برای انجام اعمال حیاتی مانند تپیدن‌قلب، تنفس، حرکت ماهیچه‌ها، کارکرد عضلات و اندام‌ها و… مصرف می‌نماید.
    ,

    قسمت بعدی انرژی مصرفی روزانه شما انرژی فعالیت‌های فیزیکی است یعنی همان مقدار انرژی که برای فعالیت‌های روزانه‌تان استفاده می‌کنید. این مقدار می‌تواند از درصدی از انرژی پایه تا چند برابر آن نوسان داشته‌باشد. چنانچه انرژی کسب‌شده روزانه‌تان بیش از مجموع مقادیر فوق باشد بدن‌تان با مازاد انرژی مواجه شده و آن‌را بصورت چربی در بدن‌تان ذخیره خواهد‌کرد.

    هنگام استفاده از برنامه‌های‌غذایی کاهش‌وزن انرژی دریافتی شما به میزان حداقل ٥٠٠ کیلوکالری نسبت به وضع موجود و گاهی حتی نسبت به وزن ایده‌آل کمتر خواهد بود. در چنین موقعیتی بدن با کمبود انرژی مواجه خواهد شد.

    از آنجایی که معمولاً انرژی مصرفی جهت فعالیت‌های فیزیکی کاهش چندانی نخواهد یافت بدن برای جبران کسری انرژی دو راه پیش رو خواهد داشت.

    الف) از ذخیره خود بسوزاند : که این نیز خود دو حالت دارد ایده‌آل‌ترین راه این است که از ذخیره خود در بافت چربی بسوزاند که این امر موجب کاهش وزن مؤثر خواهد شد.حالت دوم این است که بافت ماهیچه‌ای را بسوزاند که در این امر می‌تواند منجر به از بین رفتن سفتی عضلات و همچنین افتادگی اندام‌های شما گشته و موجبات دلسردی شما از برنامه غذایی‌تان را فراهم آورد. همان‌طور که قبلاً گفتم بهترین راه برای دچار نشدن به چنین حالتی ورزش کردن است.

    ب) انرژی پایه را کاهش دهد : در واقع این امر واکنشی دفاعی در مقابل رژیم‌گرفتن شما است و یکی از توانایی‌های خارق‌العاده بدن انسان است که با استفاده از آن بدن انسان توانایی حفظ حیات در بدترین شرایط را خواهدداشت. شاید رمز این که ما انسان‌ها در طول تاریخ از این همه گرسنگی و قحطی و خشکسالی جان سالم به در برده‌ایم همین باشد.

    بدن وقتی می‌بیند نمی‌تواند انرژی دریافتی را افزایش دهد و توان کاستن از انرژی مصرفی – جهت انجام فعالیت‌های فیزیکی – را هم ندارد و از سویی نمی‌خواهد به این راحتی‌ها انبار خود را خالی گرداند و علاقه‌مند است انرژی ذخیره‌ای خود را برای روزهای احتمالی بدتر از این حفظ نماید دست به چنین واکنشی زده و انرژی پایه خود را کاهش می‌دهد.

    گاهی اوقات بدن شما چنان سخت‌گیرانه این کار را انجام می‌دهد که حتی مقداری انرژی برای ذخیره کردن اضافی می‌ماند.

    این‌جاست که رژیم گیرنده مستاصل و پریشان به مشاور خود مراجعه نموده و بیان می‌دارد که متأسفانه برنامه‌غذایی او توفیق چندانی را برایش به ارمغان نیاورده‌است و هر چه سعی می‌کند نمی‌تواند به وزن دلخواهش برسد.

    عده‌ای حتی همین کار را هم نمی‌کنند و از ادامه دادن برنامه غذایی‌شان منصرف می‌شوند و بدون آنکه به مشاور مراجعه‌کنند به این نتیجه می‌رسند که آدم بد اقبالی هستند و حتی اگر آب هم بخورند چاق می‌شوند.

    اما چاره چیست؟

    چاره کار شما تنها ورزش است هنگامی که ورزش می‌کنید در واقع به بدن خود اجازه نمی‌دهید تا از انرژی پایه‌تان بکاهد. همچنین با تقویت ماهیچه‌هایتان نمی‌گذارید بدن‌تان از بافت ماهیچه‌ای برای تولید انرژی استفاده کند و در حقیقت تنها یک راه را برای بدن باقی‌ می‌گذارید.

    سوزاندن چربی‌ها.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.