خواص درمانی مویز

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #72277
    amini
    مشارکت کننده

    سالهاي اخير مويز در آجيلفروشيها جايگاه ويژهاي به خود اختصاص داده و اغلب خانوادهها از آن همراه ديگر مغزها براي افزايش توان و انرژي بويژه در فصول سرد سال بيشتر استفاده ميكنند، اما سوال اينجاست آيا مويز را ميتوان جايگزين انگور كرد؟ آيا افراد ديابتي و چاق ميتوانند از اين ميوه خشك استفاده كنند؟
    به حبههاي درشت خشك شده انگور سياه «مويز» گفته ميشود. اين عضو خشكبار در واقع همان كشمش است كه از نظر شكل ظاهري و رنگ با كشمش متفاوت ولي از نظر خواص تا حد زيادي شبيه يكديگرند. معمولا مويز تهيه شده از انگور قرمز مجلسي يا انگور شاهاني بهتر است. مويز بر اثر خشك شدن خواص خود را از دست نميدهد و حتي اثر نيروبخش آن بيشتر ميشود. مويز سرشار از ويتامين A، B، املاح كلسيم، فسفر و پتاسيم است. بهترين و پرخاصيتترين نوع آن، مويز پرگوشت، كمدانه يا بيدانه است.
    تركيبات سياه يا قرمز رنگ موجود در مويز از نوع آنتوسيانين و پليفنوليك است كه داراي خواص ضدسرطان و ضدآلزايمر است. مقدار زياد آنتوسيانين موجب شده كه ارزش مويز در مقايسه با انگور سبز و كشمش به مراتب بيشتر و كاملتر باشد. تركيبات مويز اثر بسيار قوي در جلوگيري از بروز اختلالات بيماري آلزايمر دارند. هر چه ميزان آنتوسيانين (عامل رنگ بنفش يا سياه مويز) بيشتر باشد، قدرت مويز در جلوگيري از آلزايمر بيشتر ميشود. تركيبات موجود در مويز ميتواند از تصلب شرايين، سفت و سخت شدن رگها و چسبندگي پلاكت خون پيشگيري كند. با خوردن مويز از غلظت خون كاسته شده، رگهاي خوني منبسط ميشوند و خون ميتواند با سرعت بيشتري در بدن جريان يابد و در نتيجه مانع انباشته شدن پلاكتهاي خون روي هم ميشود و از لخته شدن خون در رگها جلوگيري ميكند. از سوي ديگر اين ميوه ميتواند با توليد انرژي در روزهاي سرد سال بدن را گرم و پرانرژي كند. همچنين مويز ميتواند به تقويت معده كمك كند و براي افرادي كه ناراحتيهاي گوارشي دارند، مفيد باشد. از ديگر خواص مهم مويز ميتوان به اثرات ضد درد، ضد آلرژي، ضد باكتري و اثرات محافظتكنندگي از كبد، قلب و سيستم ايمني بدن اشاره كرد.
    برخي ميگويند: در اسلام وقت خوردن مويز را صبح ناشتا سفارش كردهاند و آمده است كه هر كس 21 دانه مويز قرمز رنگ را ناشتا بخورد همه بيماريها جز مرگ از او دور شده و فهم و حافظه او بيشتر ميشود.
    جالب است بدانيد عمده قند مويز، از نوع فروكتوز است كه براي جذب در بدن به انسولين نياز ندارد به همين دليل مصرف كشمش و مويز به جاي قند همراه چاي از قديم بخصوص در افراد ديابتي مرسوم بوده است. البته در سالهاي اخير فلز كروم نيز در تركيبات انگور و فرآوردههاي آن يافت شده كه موجب كاهش قند خون ميشود، اما نكته قابل توجه آن كه فرآوردههاي انگور بويژه مويز و كشمش از كالري بسيار بالايي برخوردارند كه مصرف مقدار زياد آن ميتواند موجب افزايش سريع وزن و انرژي در افراد شود. در نتيجه مصرف آن براي افراد داراي اضافه وزن توصيه نميشود.
    درخصوص مصرف مويز و كشمش در مبتلايان به ديابت نيز بايد گفت: اگر چه انگور و فرآوردههاي آن حاوي فلز كروم و قند فروكتوز است، اما در انواع آنها به مقدار كم يا زياد علاوه بر قند فروكتوز، قندهاي دي ساكاريد نيز وجود دارد كه ميتواند براي افراد ديابتي ايجاد عارضه كند. بر اين اساس جهت مصرف اين فرآورده با پزشك خود مشورت و از زيادهروي در مصرف آن جدا خودداري كنيد.
    توجه: مصرف كشمش و مويز به مادران شيرده، سالخوردگان، كودكان در حال رشد و بچههاي مدرسهاي به عنوان يك ميان وعده توصيه ميشود. از خريد مويز و كشمش به صورت فلهاي و روباز اجتناب كنيد و حتما محصولاتي را كه داراي بستهبندي بهداشتي، تاريخ مصرف و مجوز وزارت بهداشت هستند، انتخاب كنيد.
    جام جم
    کلینیک رژیم درمانی نوین-دکتر فرشچی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.