تخم مرغ و بهبود چربی خون

مصرف تخم مرغ می تواند باعث بهبود در پروفایل های لیپو پروتئین در بیماران مبتلاء به سندرم متابولیک گردد ، همچنین در کنترل وزن نیز موثر است. حدود ۳۴% از مردم ایالات متحده مبتلاء به سندرم متابولیک هستند و با توجه به مطالعات اخیر احتمال ابتلاء به سندرم متابولیک در زنان بسیار بیشتر از مردان بوده است.
شخص مبتلاء به سندروم متابولیک دارای یک یا چند مورد از این عوامل خطر می باشد: تری گلیسرید بالا، کلسترول HDL پائین، دور کمر بزرگ، افزایش قند خون و فشار خون بالا . همچنین احتمال افزایش ابتلاء به بیماریهای قلبی عروقی و دیابت نیز در بیماران مبتلاء به سندروم متابولیک بسیار بالا بوده است. امروزه با توجه به اطلاعات مختلفی که در زمینه میزان کلسترول رژیم های غذایی وجود دارد، بسیاری از مردم از مصرف برخی از غذاها از جمله تخم مرغ پرهیز می کنند.
در این راستا مطالعه ای برگرفته از ژورنال متابولیسم و به منظور بررسی تاثیر مصرف تخم مرغ بروی چربی خون صورت گرفته است، که در این مطالعه مردان و زنان میانسال مبتلاء به سندروم متابولیک به دو گروه تقسیم شدند. هر دو گروه تحت رژیم کاهش وزن و محدود در میزان کربوهیدرات قرار گرفتند . یک گروه روزانه ۳ عدد تخم مرغ مصرف می کردند و گروه دیگر مواد غذایی معادل با تخم مرغ را جایگزین نمودند.
پس از گذشت ۳ ماه مشخص شد در افرادی که تخم مرغ مصرف می کردند هیچ تغییری در میزان کلسترولLDL   آنها دیده نشد، اگرچه این افراد دو برابر میزان کلسترول بیشتری  نسبت به زمان قبل از شروع مطالعه دریافت کردند . همچنین در ادامه دیده شد که در هر دو گروه میزان کلسترول HDL افزایش یافت، سطح تری گلیسرید پلاسما کاهش پیدا کرد و پروفایل های چربی شرکت کنندگان بهبود یافت.
در حقیقت مصرف تخم مرغ در این افراد با خواص درمانی بسیاری همراه بوده است. طوریکه افرادی که تخم مرغ مصرف کردند نسبت به کسانیکه جایگزین تخم مرغ را استفاده نمودند، از افزایش بیشتری در میزان کلسترول HDL و کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول LDL برخوردار بوده اند.
نحقیقات نشان می دهد که مصرف تخم مرغ در صبحانه منجر به احساس سیری طولانی مدت می گردد و میزان وعده های غذایی در طول روز کاهش می یابد، در نتیجه با کاهش چشمگیری در میزان BMI و دور کمر افراد همراه خواهد بود.

بدین ترتیب جهت پیشگیری از ابتلاء به بیماریهای مزمن و همچنین کنترل وزن، مصرف صبحانه غنی از پروتئین با کیفیت بالا توصیه می گردد. در این خصوص محققان به این نتیجه رسیدند که افراد چاق و دارای اضافه وزن مبتلاء به سندروم متابولیک و دیابت نوع ۲، تنها پس از ۳ هفته و با رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش بهبود چشمگیری در سلامت خود تجربه نمودند.
نکته عملی: مدیریت بیماریهای مزمن حاصل یک تلاش هماهنگ شده همراه با تغذیه صحیح و سبک زندگی سالم می باشد. مصرف یک صبحانه متعادل غنی از پروتئین با کیفیت بالا، همچنین انجام فعالیت بدنی منظم می تواند افراد را در مسیر یک زندگی سالم هدایت کند. مصرف تخم مرغ روزانه در صورتی که سرخ کرده نباشد می تواند به بهبود کنترل وزن و نیز کنترل چربی خون در کوتاه مدت کمک نماید، البته اثر طولانی مدت نیاز به بررسی بیشتر را می طلبد.

منبع:

Christopher N  et all “Whole egg consumption improves lipoprotein profiles and insulin sensitivity to a greater extent than yolk-free egg substitute in individuals with metabolic syndrome” metabolism.2012.08.014

Loading