چاقی ریسک پرفشاری خون و دیگر بیماری های مزمن را افزایش می دهد. درواقع شیوع فشار خون بالا در افراد جوان و چاق دو برابر و در افراد مسن و چاق ۵۰ درصد بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی است. این مشکل می‌تواند سبب آسیب حاد یا مزمن به بخش‌های مختلف بدن شود.
در همین راستا مطالعه ای که به تازگی در مجله Nutritionبه چاپ رسیده است،  به بررسی ویژگی های اپیدمیولوژیک و ارتباط آنها با پرفشاری خون ناشی از چاقی در زنان یکی از روستاهای چین پرداخته است. در این مطالعه مقطعی که در طول سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ رهبری شده است از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای برای انتخاب افراد مطالعه استفاده شد. در کل ۱۲۱۷۸ فرد با حداقل سن ۳۵ سال تحت بررسی قرار گرفتند(درصد افراد بالای ۶۵ سال۵/۱۴%بود).  متغییرهای دموگرافی (سن، جنس و نژاد)، وضعیت استعمال دخانیات، استفاده از الکل، فعالیت بدنی و سطح تحصیلات از طریق مصاحبه جمع آوری شدند. اضافه وزن و چاقی براساس تعاریف WHOتعیین شدند. افراد مبتلا به پرفشاری خون درمان نشده در ۳ زیر گروه تقسیم شدند: پرفشاری خون ایزوله سیستولیک، پرفشاری خون ایزوله دیاستولیک، پرفشاری خون دیاستولیک و سیستولیک.
شیوع چاقی و اضافه وزن بر اساس BMI، به ترتیب ۴/۲۴% و ۷/۲% بود درحالیکه این شیوع براساس دورکمر ۶/۴۸% و ۹/۴% بود. نتایج نشان دادند که سطوح بالای فعالیت بدنی، فاکتوری محافظتی در برابر چاقی بود درحالیکه نژاد یک ریسک فاکتور برای افراد شرکت کننده دچار چاقی و اضافه وزن محسوب می شد. ریسک فاکتورهای دیگری نیزی برای افراد مبتلا به چاقی وجود داشت ازجمله تحصیلات بالا و عادات غلط غذایی.
پس از تعدیل فاکتورهای مداخله گر، BMIو دور کمر با بیشترین احتمال پرفشاری خون سیستولیک و دیاستولیک مرتبط شدند. به علاوه BMIبیشتر با پرفشاری خون دیاستولیک ارتباط داشت درحالیکه دور کمر بیشتر با پرفشاری خون سیستولیک ارتباط مستقیم نشان داد.
نکته عملی: نتایج حاکی از آنند که زنان چاق (چه از طریق تعیین BMIو چه از طریق اندازه گیری دور کمر) ریسک افزایش یافته پرفشاری خون داشتند که چاقی و یا اضافه وزن آنها از طریق سطوح بالای فعالیت بدنی و یا اصلاح عادات غذایی قابل کنترل بود. بنابراین بار دیگر مطالعات تغذیه ای تاکید بر تغذیه سالم و فعالیت بدنی در جهت کنترل وزن و بیماری های مرتبط با آن ازجمله پرفشاری خون دارند.

منبع:

Nutrition . Volume 28, Issue 1, January 2012, Pages 46-52

Loading