طرز تهیه سوپ مرمر

طرز تهیه سوپ مرمر:

• پیاز را پوست گرفته و خرد کنید. پیاز خرد شده را با روغن تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. فلفل و زردچوبه به آن اضافه  کرده و به تفت دادن ادامه دهید.
• جو پرک را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید. 8-7 لیوان آب به این مخلوط اضافه کنید. بعد از آن که آب به جوش آمد شعله را کم کرده و اجازه دهید به آرامی جو پخته شود.
• گوشت چرخ کرده، نیمی از سبزیجات خرد شده، زردچوبه و نمک را با هم مخلوط کرده و به خوبی ورز دهید. گوشت را به صورت کوفته های ریز در آورید.
• بعد از آن که جو نیم پز شد گوشت و مابقی سبزیجات خرد شده را به آن اضافه کنید. سپس اجازه دهید سوپ کاملاً جا بیفتد.

مروری کوتاه بر خواص مواد اولیه به کار رفته در سوپ مرمر:

• خواص گوشت قرمز:

گوشت قرمز شامل گوشت گوسفند و گوشت گوساله می شود. این نوع گوشت حاوی مقادیر زیادی پروتئین، آهن، روی و ویتامین B12 است. نیاسین (ویتامین B3) موجود در 100 گرم گوشت قرمز حدود 25 درصد نیاز بدن را به این ویتامین تامین می کند.
مصرف متعادل گوشت قرمز به ساخت گلبول های قرمز خون کمک کرده و از بروز کم خونی پیشگیری می کند. اما اگر این ماده غذایی بیش از حد مصرف شود و یا به صورت گوشت های فرآوری شده (سوسیس و ...) مورد استفاده قرار گیرد احتمال ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی – عروقی (CVD) افزایش پیدا می کند.

• خواص پیاز:

مطالعه انجام شده بر روی 54 زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک (PCOS) نشان داد مصرف حدود 40 تا 60 گرم پیاز قرمز خام در روز به مدت 8 هفته سبب کاهش کلسترول تام و کلسترول بد (LDL) می شود. کلسترول بالا احتمال بروز بیماری قلبی - عروقی را افزایش می دهد.
پیاز حاوی 25 فلاونوئید مختلف است. فلاونوئیدها خاصیت آنتی‌ اکسیدانی دارند. یکی از مهم ترین فلاونوئیدهای موجود در پیاز قرمز آنتوسیانین نام دارد. بر اساس شواهد موجود افزایش آنتوسیانین موجود در رژیم غذایی از ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری می کند.
در مطالعه ای که بر روی شرکت کنندگان مرد انجام شد دریافت روزانه 613 میلی‌ گرم آنتوسیانین در روز احتمال بروز حمله قلبی را 14 درصد کاهش داد. تحقیقات بر روی زنان نیز نشان داده دریافت بیشتر این فلاونوئید با کاهش 32 درصدی احتمال ابتلا به حمله قلبی همراه است.

• خواص جعفری:

این سبزی غنی از ویتامین C است. این ویتامین جذب آهن موجود در غذاهای گیاهی را در روده انسان افزایش می دهد. ویتامین C سرعت درمان سرماخوردگی را افزایش داده و به علت داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی به حفظ سلامت عروق خونی و پیشگیری از ابتلا به کاتاراکت (آب مروارید) کمک می کند.
میزان نیاز به ویتامین C به سن و جنسیت وابسته است. زنان و مردان بزرگسال باید روزانه به ترتیب 75 و 90 میلی گرم ویتامین C دریافت کنند. افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری به ویتامین C بیشتری نیاز دارند.
جعفری غنی از ویتامین K است. این ویتامین به لخته شدن خون بعد از بروز جراحت کمک می کند. برخی تحقیقات نشان داده اند که ویتامین K احتمال ابتلا به سرطان های ریه و پروستات و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. در مطالعه ای نیز مشاهده شد دریافت کافی ویتامین K توسط سالمندان می تواند در پیشگیری از بیماری آلزایمر مفید باشد.

• خواص شنبلیله:

شنبلیله حاوی فیبر، منگنز و منیزیم است. شنبلیله به کاهش کلسترول خون و حفظ سلامت قلب کمک می کند. این سبزی پرخاصیت سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در افزایش شیر مادران شیرده موثر است.
شنبلیله خاصیت ضد سرطانی دارد. نتایج تحقیقات علمی نشان می دهد که مصرف این ماده غذایی می تواند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

• خواص زردچوبه:

ترکیب مفید موجود در این ادویه کورکومین نامیده می شود. کورکومین دارای خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی است. کورکومین از تجمع بتا آمیلوئید در مغز و در نتیجه بروز بیماری آلزایمر پیشگیری می کند.  زردچوبه به حفظ سلامت کبد کمک کرده و در درمان سوء هاضمه مفید است.
ارزش غذائی برای یک نفر
انرژی (کیلوکالری) 497
مجموع کربوهیدرات (گرم) 38
قند (گرم) 2
مجموع چربی (گرم) 25
چربی اشباع (گرم) 8
پروتئین (گرم) 30
مواد مورد نیاز برای 4 نفر
گوشت چرخ کرده کم چرب 400 گرم
سبزی (تره، جعفری، گشنیز، مرزه و شنبلیله) 2 لیوان
جو پرک 1 لیوان
پیاز متوسط 1 عدد
روغن مایع 2 قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل به میزان لازم