مصرف کدام مواد غذایی در کاهش کلسترول خون موثرتر است؟

مصرف کدام مواد غذایی در کاهش کلسترول خون موثرتر است؟

رژیم غذایی گیاهی در حفظ سلامت قلب و عروق نقش موثری دارد. شواهد نشان داده که بین این نوع رژیم غذایی و بهبود سلامت قلب یک ارتباط قوی وجود دارد. با این حال، احتمالاً پیروی از رژیم غذایی گیاهخواری که حاوی مقادیر کمی چربی‌های اشباع است بهترین راهکار برای کنترل میزان کلسترول خون به شمار نمی‌رود. به عبارت دیگر، بهتر است به منظور کاهش کلسترول بد (LDL) به صورت آگاهانه چند ماده غذایی مفید برای مصرف انتخاب شوند.
مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۱ نشان داد که برخی مواد غذایی در کاهش کلسترول خون و کاهش خطر بیماری قلبی موثر هستند. این مواد غذایی عبارتند از: ۱) مغزها، ۲) پروتئین گیاهی موجود در سویا و فرآورده‌های آن (مانند توفو و شیر سویا) و حبوبات، ۳) فیبر محلول موجود در جو، جو دوسر، بادمجان، بامیه، سیب، پرتقال و انواع توت. بر این اساس توصیه می‌شود روزانه ۴۲ گرم از مغزها، ۲۰ گرم فیبر محلول و ۵۰ گرم پروتئین گیاهی مصرف شود. این مقادیر برای شخصی که روزانه به ۲۰۰۰ کیلوکالری انرژی نیاز دارد، مناسب است. اخیراً نیز در پژوهشی شواهد موجود در این رابطه مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته است.
در مطالعه فوق که نتایج آن در مجله Progress in Cardiovascular Diseases منتشر شده است تاثیر پیروی از این توصیه‌ها بر میزان کلسترول تام، تری‌گلیسرید (فراوان‌ترین چربی موجود در بدن انسان)، فشارخون و پروتئین واکنشگر C یا CRP (شاخص التهاب) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مصرف این دسته از مواد غذایی LDL را ۱۷ درصد کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را نیز طی یک دهه ۱۳ درصد می‌کاهد.
نکته عملی: برخی مواد غذایی در کاهش کلسترول و بهبود سلامت قلب بسیار موثر هستند. این مواد غذایی عبارتند از: مغزها، سویا، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات.
منبع:

Laura Chiavaroli et al. Progress in Cardiovascular Diseases 2018.

Loading