رژیم غذایی کم چرب و تاثیر آن بر مبتلایان به سرطان سینه

رژیم غذایی کم چرب و تاثیر آن بر مبتلایان به سرطان سینه

تخمین زده می‌شود که در ایالات متحده از هر ۸ زن یک نفر به سرطان سینه غیرتهاجمی مبتلا می‌شود. اگر سرطان به سایر قسمت‌های بدن گسترش نیابد ۹۹ درصد مبتلایان حداقل تا ۵ سال زنده می‌مانند. اگر سرطان به گره‌های لنفاوی اطراف گسترش یابد ۸۵ درصد بیماران ۵ سال زنده می‌مانند. اما اگر بیماری به بخش‌های دورتر بدن گسترش پیدا کند این میزان به ۲۷ درصد کاهش می‌یابد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که چاقی خطر عود مجدد سرطان سینه و حتی مرگ را ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا رژیم غذایی کم چرب بر روی شانس زنده ماندن بیماران موثر است یا خیر؟
در مطالعه‌ای اطلاعات حدود ۱۹ هزار زن مبتلا به سرطان سینه ارزیابی شد. این افراد میزان چربی رژیم غذایی خود را تا ۲۰ درصد کاهش و میزان مصرف میوه و سبزی را افزایش داده بودند. همچنین یک گروه کنترل که شامل حدود ۲۹ هزار بیمار مبتلا به سرطان سینه بودند در این مطالعه شرکت کردند. گروه کنترل رژیم غذایی خود را تغییر نداده بودند.
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که شانس زنده ماندن برای زنانی که رژیم غذایی خود را تغییر داده بودند در مقایسه با زنان گروه کنترل بیشتر بود. به طوریکه شانس زنده ماندن به مدت ۱۰ سال برای زنانی که چربی کمتری دریافت می‌کردند ۸۲ درصد و برای زنانی که رژیم غذایی خود را تغییر نداده بودند ۷۸ درصد بود. از سوی دیگر، میزان مرگ و میر در زنانی که چربی کمتری دریافت کرده بودند نسبت به گروه کنترل کمتر بود. در گروه کنترل ۱۲۰ زن و در گروه دیگر ۶۸ زن فوت کردند.
نکته عملی: تغییر رژیم غذایی می‌تواند بر روی پیامدهای سرطان سینه در زنان موثر باشد. اگر این بیماران میزان چربی رژیم غذایی خود را کاهش دهند می‌توانند به مدت طولانی‌تری زنده بمانند.
منبع:

Rowan T. Chlebowski et al. JAMA Oncology 2018.

Loading