آیا کمبود آهن موجب ریزش مو می شود؟

آیا کمبود آهن موجب ریزش مو می شود؟

فریتین پروتئینی است که وظیفه آن ذخیره کردن آهن در بدن است. فریتین در اغلب نقاط بدن شامل طحال، کبد، خون و فولیکول های مو وجود دارد. کمبود فریتین به معنای کمبود آهن است. میزان فریتین بدن به کمک آزمایش خون مشخص می شود. فریتین و رشد مو: آهن در بسیاری از فعالیت های بدن نقش حیاتی دارد. بدون آهن بدن قادر به ساخت گلبول های قرمز….

افراد موفق

محبوب ترین مقالات

جایگزین های قند – قندهای مصنوعی یا قندهای رژیمی

جایگزین های قند – قندهای مصنوعی یا قندهای رژیمی

مصرف زیاد غذاها و نوشیدنی های شیرین برای سلامتی مضر است. اما این موضوع برای مبتلایان به دیابت و افرادی که می خواهند وزن کم کنند از اهمیت بیشتری برخوردار است. استفاده از قندهای مصنوعی یا قندهای رژیمی که به آن ها جایگزین های قند نیز گفته می شود می تواند کربوهیدرات دریافتی را کاهش داده و به کاهش قند خون و کاهش وزن کمک کند….

دیابت نوع 2 - رژیم غذایی و درمان دیابت نوع 2

دیابت نوع ۲ – رژیم غذایی و درمان دیابت نوع ۲ (۳)

در اغلب موارد در مبتلایان به دیابت نوع ۲ انسولین توسط پانکراس (لوزالمعده) تولید می شود، اما بدن نمی تواند از این هورمون برای کنترل قند خون استفاده کند.
در گذشته دیابت نوع ۲ فقط در میان بزرگسالان مشاهده می شد. اما امروزه به علت سبک زندگی نادرست، رژیم غذایی نامناسب و نداشتن فعالیت بدنی کافی شیوع این بیماری در میان کودکان و نوجوانان در حال افزایش است….

نقش تغذیه در سرطان

نقش تغذیه در سرطان

حدود ۲۰ درصد سرطان ها با چاقی، کم تحرکی و تغذیه نامناسب در ارتباط هستند. تاکنون مطالعات بسیاری به بررسی نقش تغذیه در سرطان پرداخته اند که در این مقاله به نتایج آن ها اشاره خواهیم کرد. نقش تغذیه در سرطان: غذاهای سرطان زا: • غذاهای فرآوری شده: در سال ۲۰۱۸ میلادی مطالعه ای بر روی ۱۰۰ هزار نفر انجام شد که نتایج آن نشان داد

تراکم استخوان و راه های افزایش آن

تراکم استخوان و راه های افزایش آن

تراکم استخوان با گذشت زمان تغییر می کند. در حدود ۳۰ سالگی تراکم استخوان به حداکثر میزان خود رسیده و بعد از آن شروع به کاهش می کند. به همین دلیل با افزایش سن و به خصوص بعد از یائسگی (در زنان) احتمال ابتلا به استئوپروز (پوکی استخوان) بیشتر می شود. ۱۱ روش برای افزایش تراکم استخوان….

هموگلوبین A1c و راهکارهایی برای کاهش آن در بیماران دیابتی

هموگلوبین A1c و راهکارهایی برای کاهش آن در بیماران دیابتی

آزمایش هموگلوبین A1c یا هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) میزان گلوکز (قند) متصل شده به هموگلوبین را اندازه گیری می کند. هموگلوبین پروتئینی است که در سلول های قرمز خون وجود دارد. هنگامی که گلوکز وارد جریان خون می شود به این پروتئین متصل می گردد. هر چقدر میزان قند خون بالاتر باشد مقدار هموگلوبین گلیکوزیله نیز بالاتر خواهد بود. نتایج آزمایش HbA1c به صورت درصد بیان می شود و در افراد سالم باید کمتر….

آشپزی رژیمی

طرز تهیه مرغ ترش

مرغ ترش گیلان

مرغ ترش یکی از غذاهای خوشمزه مربوط به شهرهای شمالی ایران است که در گیلان و مازندران به ۲ شیوه متفاوت طبخ می شود. در اینجا ما طرز تهیه مرغ…

اخبار تغذیه و پزشکی

علائم ام اس و چاقی

علائم ام اس (MS) در افراد مبتلا به چاقی شدیدتر است.

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که چاقی علائم ام اس (MS) را افزایش می دهد. مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس یک بیماری خود ایمنی است که در مبتلایان به آن غلاف میلین در مغز و نخاع آسیب می ‌بیند. میلین پوشش دور رشته‌ های عصبی است….

پوکی استخوان و سلنیوم

پیشگیری از پوکی استخوان به کمک غذاهای حاوی سلنیوم

استئوپروز (پوکی استخوان) یکی از شایع ترین بیماری های دوران سالمندی است که در مبتلایان به آن تراکم استخوان کاهش پیدا می کند. زنان در مقایسه با مردان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. در حال حاضر ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به استئوپروز مبتلا هستند. این آمار نشان می دهد که پیشگیری از پوکی استخوان از اهمیت بالایی برخوردار است….

نسخه سلامت

نوشیدن چای و جلوگیری از دیابت

پیشگیری از دیابت – چرا نوشیدن چای از دیابت پیشگیری می کند؟

سابقه نوشیدن چای به قرن ها قبل باز می گردد. به طوری که امروزه چای بعد از آب دومین نوشیدنی محبوب در سراسر جهان است. بخشی از محبوبیت چای به علت خواصی است که برای سلامتی دارد. چای توانایی پیشگیری از سرطان و بهبود سلامت روان را دارد. اما فواید چای به همین موارد خلاصه نمی شود. این نوشیدنی محبوب در پیشگیری از دیابت هم موثر است….

غذاهای غیرمجاز در دوران شیردهی را می شناسید؟

شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می کنند مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و تکامل خود را از طریق شیر مادر تامین می کنند. به همین دلیل رژیم شیردهی باید به صورتی تنظیم شود که هم نیاز مادر و هم نیاز کودک را تامین کند. مصرف مواد غذایی متنوع توسط مادر شیرخوار را با طعم های مختلف آشنا می کند و موجب می شود بعد از ۶ ماهگی که تغذیه تکمیلی شروع می شود کودک از غذاهای جامد بیشتر استقبال کند….

رژیم بدون گلوتن و لاغری

با رژیم بدون گلوتن می توان لاغر شد؟

در مقاله قبل شما را با “رژیم گروه خونی” آشنا کردیم. حال تصمیم داریم به بررسی “رژیم بدون گلوتن” بپردازیم که هم جنبه درمانی دارد و هم ادعا می شود می تواند وزن بدن را کاهش دهد. رژیم بدون گلوتن اولین بار به منظور کمک به درمان یک بیماری گوارشی به نام سلیاک به وجود آمد…