نقش پروتئین در بدن - چرا باید پروتئین مصرف کنیم؟

نقش پروتئین در بدن – چرا باید پروتئین مصرف کنیم؟

نقش پروتئین در بدن بسیار متنوع است. پروتئین در ساخت مو، ناخن ها، استخوان ها، عضلات، آنزیم ها، هورمون ها و … نقش دارد. پروتئین یکی از اجزای سازنده بافت ها و اندام های مختلف بدن بوده و به عملکرد مناسب آن ها کمک می کند….

افراد موفق

محبوب ترین مقالات

دیابت نوع 2 - رژیم غذایی و درمان دیابت نوع 2

دیابت نوع ۲ – رژیم غذایی و درمان دیابت نوع ۲ (۳)

در اغلب موارد در مبتلایان به دیابت نوع ۲ انسولین توسط پانکراس (لوزالمعده) تولید می شود، اما بدن نمی تواند از این هورمون برای کنترل قند خون استفاده کند.
در گذشته دیابت نوع ۲ فقط در میان بزرگسالان مشاهده می شد. اما امروزه به علت سبک زندگی نادرست، رژیم غذایی نامناسب و نداشتن فعالیت بدنی کافی شیوع این بیماری در میان کودکان و نوجوانان در حال افزایش است….

نقش تغذیه در سرطان

نقش تغذیه در سرطان

حدود ۲۰ درصد سرطان ها با چاقی، کم تحرکی و تغذیه نامناسب در ارتباط هستند. تاکنون مطالعات بسیاری به بررسی نقش تغذیه در سرطان پرداخته اند که در این مقاله به نتایج آن ها اشاره خواهیم کرد. نقش تغذیه در سرطان: غذاهای سرطان زا: • غذاهای فرآوری شده: در سال ۲۰۱۸ میلادی مطالعه ای بر روی ۱۰۰ هزار نفر انجام شد که نتایج آن نشان داد

هموگلوبین A1c و راهکارهایی برای کاهش آن در بیماران دیابتی

هموگلوبین A1c و راهکارهایی برای کاهش آن در بیماران دیابتی

آزمایش هموگلوبین A1c یا هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) میزان گلوکز (قند) متصل شده به هموگلوبین را اندازه گیری می کند. هموگلوبین پروتئینی است که در سلول های قرمز خون وجود دارد. هنگامی که گلوکز وارد جریان خون می شود به این پروتئین متصل می گردد. هر چقدر میزان قند خون بالاتر باشد مقدار هموگلوبین گلیکوزیله نیز بالاتر خواهد بود. نتایج آزمایش HbA1c به صورت درصد بیان می شود و در افراد سالم باید کمتر….

کاهش وزن با پیاده روی

کاهش وزن با پیاده روی

پیاده روی منظم فواید بی شماری را نصیب بدن می کند. کاهش وزن با پیاده روی یکی از مهم ترین این فواید است. پیاده روی یکی از آسان ترین و کم هزینه ترین فعالیت هایی است که هر فرد می تواند در هر زمان و یا هر مکانی انجام دهد. اغلب افراد می توانند به طور منظم پیاده روی کرده و از فواید فعالیت بدنی بهره ببرند. تاثیر پیاده روی در کاهش وزن: شواهد علمی نشان می دهد که کم تحرکی یکی از علل مهم ابتلا به بیماری های قابل…

دیابت بارداری

پیشگیری از دیابت بارداری

دیابت بارداری نوعی از بیماری دیابت است که اولین بار در دوران بارداری تشخیص داده می شود. آمارها نشان می دهد تقریباً ۲ تا ۱۰ درصد زنان در این دوران به دیابت بارداری مبتلا می شوند. اگرچه پیشگیری از دیابت بارداری به طور کامل امکان پذیر نیست، اما می توان احتمال ابتلا به آن را کاهش داد. پیشگیری از دیابت بارداری از آن جهت مهم است که این بیماری می تواند بر روی سلامت مادر و جنین، هر دو، تاثیر داشته باشد….

شاخص توده بدنی

شاخص توده بدنی یا BMI چیست و چه کاربردی دارد؟

شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (بر حسب کیلوگرم) بر مجذور قد (بر حسب متر) به دست می آید. BMI کمتر از ۱۸/۵ نشان می دهد که شما به کمبود وزن مبتلا هستید. BMI بین ۱۸/۵ تا ۲۴/۹ بیانگر مناسب بودن وزن است. اضافه وزن و چاقی به ترتیب با BMI بین ۲۹/۹- ۲۵ و ≥ ۳۰ مشخص می شود. استفاده از شاخص توده بدنی یک روش رایج برای بررسی وزن افراد است. زیرا به آسانی محاسبه شده و برای تعیین آن به تجهیزات خاصی نیاز نیست….

آشپزی رژیمی

خوراک اسپانیایی

خوراک اسپانیایی

طرز تهیه خوراک اسپانیایی: • ابتدا گل کلم را شسته و بعد از خشک شدن خرد کنید. • پیاز را خرد کرده و با روغن زیتون روی حرارت ملایم کمی…

اخبار تغذیه و پزشکی

ارتباط شیر مادر و اگزما در کودکان

اگزما – شیر مادر و پیشگیری از اگزما

اگزما به گروهی از مشکلات پوستی گفته می‌ شود که با التهاب، خشکی و خارش پوست همراه است. در حالی که می ‌دانیم ژن ‌ها و عوامل محیطی در بروز این بیماری التهابی موثر هستند، اما هنوز هم سوالات زیادی در مورد این بیماری و راه‌ های پیشگیری از آن وجود دارد. نتایج مطالعات جدید نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر می تواند احتمال ابتلا به اگزما را کاهش دهد….

کاهش فشارخون با ورزش صبحگاهی

ورزش صبحگاهی فشارخون را کاهش می‌ دهد

فشارخون بالا (پرفشاری خون) یکی از علل مهم مرگ و میر در سراسر جهان به شمار می رود. این بیماری احتمال ابتلا به مشکلات قلبی – عروقی (CVD)، سکته مغزی و نارسایی کلیوی را افزایش می‌ دهد. سبک زندگی سالم که شامل رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم است در کنترل این بیماری نقش مهمی دارد…

تاثیر صبحانه در سلامت قلب

فواید صبحانه در حفظ سلامت قلب

قلب یکی از مهم ‌ترین اعضای بدن بوده و وظیفه خون ‌رسانی به تمام قسمت‌ های آن را بر عهده دارد. به همین علت ابتلا به بیماری قلبی و بروز اختلال در عملکرد این اندام می تواند حیات انسان را در معرض خطر قرار دهد. اخیراً گروهی از محققان به بررسی فواید صبحانه در حفظ سلامت قلب و ارتباط بین بیماری قلبی با صبحانه خوردن و مدت زمان استفاده از تلویزیون پرداختند….

تاثیر رژیم غذایی سالم برروی سلامت روان

سلامت روان و تاثیر رژیم غذایی بر آن

در حال حاضر شواهد علمی کمی در مورد ارتباط بین رژیم غذایی و سلامت روان وجود دارد. با این وجود نمی‌ توان تاثیر انتخاب‌ های غذایی را بر این موضوع نادیده گرفت. تاثیر رژیم غذایی نامناسب بر سلامت روان: نتایج یک مطالعه جدید که در مجله International Journal of Food Sciences and Nutrition منتشر شده نشان می ‌دهد….

تاثیر کاکائو در بیماری ام اس

خواص کاکائو برای مبتلایان به بیماری ام اس (MS)

مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که سیستم اعصاب مرکزی را تحت تاثیر قرار می ‌دهد. در بیماری های خود ایمنی سیستم ایمنی به اشتباه به بخش هایی از بدن حمله می کند. نتایج تحقیقی که در مورد خواص کاکائو انجام و در مجله Journal of Neurology منتشر شده نشان می دهد فلاونوئیدهای موجود در کاکائو به کنترل علائم این بیماری کمک می کنند….

نسخه سلامت

خواص نخود

خواص نخود

نخود جزء حبوبات طبقه بندی می شود. تحقیقات مختلف نشان دهنده خواص نخود برای سلامتی بوده اند. هر یک لیوان نخود پخته حاوی حدود ۲۶۹ کیلوکالری انرژی است. این میزان نخود ۴ گرم چربی، ۴۴ گرم کربوهیدرات، ۱۲ گرم فیبر و ۱۴ گرم پروتئین دارد. یک لیوان نخود پخته ۶ تا ۸ درصد نیاز بدن به کلسیم و حدود ۲۲ درصد نیاز بدن به آهن را تامین می کند….

کاهش میل به شیرینی

کاهش میل به شیرینی چه فوایدی دارد؟

حتماً می دانید که مصرف زیاد غذاها و نوشیدنی های شیرین نقش مهمی در افزایش وزن دارد. اما آیا می دانید که کاهش میل به شیرینی می تواند فواید دیگری نیز برای بدن داشته باشد؟ قند به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی مانند میوه ها، سبزیجات، لبنیات و حتی غلات یافت می شود. تولید کنندگان مواد غذایی نیز ممکن است انواع مختلف قند را به غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده مانند بستنی….

کاهش حافظه

ضعف حافظه – کاهش حافظه و دلایل بروز آن

عوامل مختلفی می توانند بر عملکرد مغز تاثیر داشته و سبب ضعف حافظه شوند. در این مقاله به مهم ترین دلایلی که ممکن است به کاهش حافظه منجر شوند، خواهیم پرداخت. چه عواملی در بروز ضعف حافظه نقش دارند؟ ۱- کمبود خواب: کمبود خواب سبب می شود به خاطر سپردن مطالب در ذهن و به خاطر آوردن آن ها دشوارتر شود. از سوی دیگر…

غذاهای مفید برای بیماران آسمی

مواد غذایی مفید برای آسم

اگرچه هیچ ماده غذایی معجزه آسایی برای درمان بیماری آسم وجود ندارد، اما ایجاد برخی تغییرات در رژیم غذایی می تواند به کاهش یا کنترل علائم آسم کمک کند. یک رژیم غذایی سالم و متنوع برای این بیماران بسیار مفید است. تحقیقات انجام شده در مورد مواد غذایی مفید برای آسم نشان داده که افزودن میوه های تازه به رژیم غذایی در کنترل بیماری آسم موثر است….

نسخه سلامت: علت یبوست چیست؟

علت به وجود آمدن یبوست چیست؟

اگر اجابت مزاج به کمتر از ۳ بار در هفته برسد یا مدفوع سفت و دفع آن مشکل باشد شما به یبوست مبتلا شده اید. در این مقاله شما را با ۱۲ علت یبوست آشنا خواهیم کرد. ۱۲ علت یبوست که باید بشناسید: ۱- مصرف غذاهای چرب یا شیرین…