شاخص توده بدنی

شاخص توده بدنی یا BMI چیست و چه کاربردی دارد؟

شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (بر حسب کیلوگرم) بر مجذور قد (بر حسب متر) به دست می آید. BMI کمتر از ۱۸/۵ نشان می دهد که شما به کمبود وزن مبتلا هستید. BMI بین ۱۸/۵ تا ۲۴/۹ بیانگر مناسب بودن وزن است. اضافه وزن و چاقی به ترتیب با BMI بین ۲۹/۹- ۲۵ و ≥ ۳۰ مشخص می شود. استفاده از شاخص توده بدنی یک روش رایج برای بررسی وزن افراد است. زیرا به آسانی محاسبه شده و برای تعیین آن به تجهیزات خاصی نیاز نیست….

افراد موفق

محبوب ترین مقالات

چاقی دوران یائسگی

کاهش وزن در دوران یائسگی – چاقی دوران یائسگی

چاقی دوران یائسگی مشکلی است که معمولاً اغلب زنان در حوالی دوران یائسگی و بعد از ورود به این دوران تجربه می کنند. اگرچه کاهش وزن در دوران یائسگی ممکن است کمی سخت باشد، اما روش هایی وجود دارد که می تواند به  درمان چاقی در این شرایط کمک کند.دلایل چاقی دوران یائسگی:…

درمان لاغری کودکان – غذاهای مقوی برای کودکان

درمان لاغری کودکان – غذاهای مقوی برای کودکان

همان ‌طور که اضافه وزن و چاقی در دورا‌ن کودکی می ‌تواند زمینه‌ ساز بروز بیماری ‌های مختلف باشد، لاغری و کمبود وزن نیز در این دوران ممکن است نشان دهنده وجود مشکلات تغذیه‌ ای، ابتلا به برخی بیماری‌ ها مانند بیماری‌ های گوارشی یا اختلالات غده تیروئید و وجود مشکلات عاطفی باشد. به منظور درمان لاغری کودکان ابتدا باید علت بروز این مشکل مشخص شده و سپس نسبت به رفع آن اقدام شود…..

پیشگیری از چاقی چرا و چگونه؟

پیشگیری از چاقی چرا و چگونه انجام می شود؟

ابتلا به اضافه وزن و چاقی احتمال بروز بیماری های مختلف را افزایش می دهد و حتی می تواند سبب مرگ زود هنگام شود. به همین علت است که گفته می شود پیشگیری از چاقی از درمان آن مهم تر است. برای آن که مشخص کنیم فردی به اضافه وزن یا چاقی مبتلا است یا خیر معمولاً از شاخصی به نام نمایه توده بدنی (BMI) استفاده می‌ کنیم. برای به دست آوردن BMI وزن (برحسب کیلوگرم) بر مجذور قد…

سلامتی مردان سالمند – مهم‌ترین نیازهای تغذیه‌ای مردان سالمند

سلامتی مردان سالمند – مهم‌ترین نیازهای تغذیه‌ای مردان سالمند

هنگامی که برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها تلاش می‌شود نباید سلامتی مردان سالمند مورد غفلت قرار گیرد. زیرا معمولاً در تمام گروه‌های سنی احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف در مردان در مقایسه با زنان بیشتر است. از سوی دیگر، با افزایش سن، هم در زنان و هم  در مردان، احتمال ابتلا به بیماری افزایش می‌یابد. سلامتی مردان سالمند: سالمندی یکی از دوران‌های مهم زندگی است. امروزه در اغلب کشورها به علت افزایش امید به زندگی و کاهش میزان زالد و ولد سالمندان بخش بزرگی….

پیشگیری از سرطان به کمک رژیم غذایی سالم

پیشگیری از سرطان به کمک رژیم غذایی سالم

هر ساله میلیون‌ها انسان در سراسر جهان به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که بسیاری از این سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند. سبک زندگی و رژیم غذایی سالم نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. به طوری که حدود یک سوم موارد ابتلا به این بیماری و مرگ ناشی از آن با تغذیه و فعالیت بدنی مرتبط است. پیشگیری از سرطان به کمک رژیم غذایی سالم…

آشپزی رژیمی

مرغ شکم پر

مرغ شکم پر

طرز تهیه مرغ شکم پر: • از شب قبل مرغ را شسته و بعد از خشک شدن داخل شکم و تمام قسمت های آن را با نمک و زعفران دم…

اخبار تغذیه و پزشکی

خطرات اشعه ایکس برای مبتلایان به چاقی

خطرات اشعه ایکس برای مبتلایان به چاقی

همه ما به خوبی می‌ دانیم که اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به بیماری‌ های مختلف از جمله بیماری قلبی – عروقی (CVD)، کبد چرب و دیابت نوع ۲ را افزایش می ‌دهد. اما خطرات چاقی تنها به این موارد محدود نمی‌ شود. تحقیقات جدید نشان می دهد مبتلایان به چاقی بیش از سایرین در معرض خطرات اشعه ایکس قرار دارند. چاقی و افزایش خطر ابتلا به بیماری ها: چاقی به معنای تجمع بیش از حد چربی در بدن است. در حقیقت زمانی که مقدار انرژی که فرد از طریق غذا خوردن دریافت می کند…

بیماری مزمن کلیه – نوشابه سلامت کلیه ها را به خطر می اندازد

بیماری مزمن کلیه (CKD) به معنای کاهش تدریجی عملکرد کلیه است. تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف نوشابه و آبمیوه های مصنوعی برای سلامت کلیه ها مضر بوده و احتمال ابتلا به بیماری مزمن کلیه را افزایش می دهد. ضرورت حفظ سلامت کلیه ها: معمولاً هر فرد سالم دارای دو کلیه است. کلیه ها دو عضو لوبیایی شکل بوده و در دو طرف ستون فقرات و زیر قفسه سینه….

اسپیرولینا، مکملی که به کاهش فشارخون کمک ‌می کند.

اسپیرولینا، مکملی که به کاهش فشارخون کمک ‌می کند

اسپیرولینا نوعی جلبک سبز- آبی است. این ترکیب امروزه به صورت مکمل در داروخانه‌ ها در دسترس عموم قرار دارد. اسپیرولینا حاوی پروتئین، آهن و سایر مواد مغذی است. خواص جلبک اسپیرولینا: برخی تحقیقات نشان داده که این جلبک دارای خاصیت ضدالتهابی است….

نارسایی قلبی و ارتباط آن با چاقی دوران جوانی

نارسایی قلبی و ارتباط آن با چاقی دوران جوانی

نارسایی قلبی زمانی رخ می ‌دهد که عضله قلب به تدریج ضعیف و سخت می‌ شود. در نتیجه نمی ‌تواند به میزان کافی خون سرشار از اکسیژن و مواد مغذی را به اندام ‌ها و بافت ‌های بدن برساند. حدود نیمی از افراد مبتلا به نارسایی قلبی حداکثر تا ۵ سال بعد از تشخیص بیماری زنده می ‌مانند. علت، علائم و درمان نارسایی قلبی: در مبتلایان به نارسایی قلبی ممکن است سمت راست، سمت چپ و یا هم زمان هر دو سمت قلب درگیر شود….

فشارخون و تاثیر مصرف نمک بر آن

فشارخون و تاثیر مصرف نمک بر آن

همه افراد دارای فشارخون هستند. در حقیقت فشارخون یکی از علائم اصلی حیات است. در این میان آن چه دارای اهمیت است حفظ فشارخون در محدوده طبیعی است. اگر فشارخون کمتر یا بیشتر از حد طبیعی باشد برای سلامتی خطرناک است. فشارخون چیست؟ فشارخون به نیرویی گفته می شود که توسط خونی که در جریان است به دیواره عروق وارد می شود.

نسخه سلامت

تشخیص دیابت نوع 1 و نوع 2

تشخیص دیابت نوع ۱ – تشخیص دیابت نوع ۲

آزمایشات مختلفی برای تشخیص دیابت نوع ۱، تشخیص دیابت نوع ۲ و تشخیص دیابت بارداری وجود دارد که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. تشخیص دیابت نوع ۲: در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ انسولین تولید می شود اما بدن قادر نیست از آن استفاده کند. حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد موارد ابتلا به دیابت را بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ تشکیل می دهند. پزشکان برای تشخیص دیابت نوع ۲ از آزمایشات مختلفی استفاده می کنند:

علائم کم آبی بدن را بشناسید

علائم کم آبی بدن را بشناسید.

هر موجود زنده ای برای ادامه حیات خود به آب نیاز دارد. مایعات بدن از طریق ادرار، تعریق، استفراغ و اسهال از دست می رود. اگر آب از دست رفته جایگزین نشود حیات به خطر می افتد. حس تشنگی یکی از واضح ترین علائم کم آبی بدن است.  کم آب شدن بدن نه تنها به معنای کاهش میزان مایعات بدن است، بلکه نشان دهنده آن است که شما الکترولیت (نمک و پتاسیم) از دست داده اید. …

جلوگیری از پرخوری – راهکارهای بعد از پرخوری

جلوگیری از پرخوری – راهکارهای بعد از پرخوری

احتمالاً برای شما هم این اتفاق افتاده که در برخی زمان ها یا موقعیت های خاص بیش از حد غذا مصرف کرده اید. با خواندن مقاله زیر می توانید با روش های جلوگیری از پرخوری و راهکارهای بعد از پرخوری آشنا شوید. راهکارهایی برای جلوگیری از پرخوری یا جبران پرخوری: اگر در تمام یا اغلب وعده های غذایی خود پرخوری کنید یا از غذاهای پرکالری استفاده کنید به تدریج هم وزن شما بالا می رود….

آیا سوزش سردل دارید؟

سوزش سر دل دارید؟ از مصرف این غذاها خودداری کنید

سوزش سر دل زمانی رخ می دهد که اسید معده به سمت مری برگشته و سبب تحریک آن می شود. مری لوله ای است که دهان را به معده متصل می کند. برخی از غذاها ممکن است در برخی افراد سبب تشدید سوزش سر دل شوند. واکنش افراد نسبت به مواد غذایی می تواند متفاوت باشد. ممکن است غذایی که شما بدون بروز مشکل مصرف می کنید در فرد دیگری منجر به سوزش سر دل شود….

خواص لبنیات برای مبتلایان به دیابت

خواص لبنیات برای مبتلایان به دیابت

شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (بر حسب کیلوگرم) بر مجذور قد (بر حسب متر) به دست می آید. BMI کمتر از ۱۸/۵ نشان می دهد که شما به کمبود وزن مبتلا هستید. BMI بین ۱۸/۵ تا ۲۴/۹ بیانگر مناسب بودن وزن است. اضافه وزن و چاقی به ترتیب با BMI بین ۲۹/۹- ۲۵ و ≥ ۳۰ مشخص می شود. استفاده از شاخص توده بدنی یک روش رایج برای بررسی وزن افراد است. زیرا به آسانی محاسبه شده و برای تعیین آن به تجهیزات خاصی نیاز نیست…