گوشت قرمز را سرخ نکنید

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #87469
    s.shahemi
    مشارکت کننده

    یک متخصص تغذیه عنوان کرد: مصرف گوشت قرمز به دلیل داشتن چربی و آهن به صورت «هم» احتمال بروز سرطان روده به خصوص روده بزرگ و سرطان لوزالمعده را افزایش می‌دهد.

    دکتر خدیجه رحمانی در گفت‌و‌گو با آنا درباره مضرات مصرف گوشت قرمز گفت: مصرف گوشت قرمز به دلیل دارا بودن چربی و آهن به صورت «هم» نسبت به گوشت سفید توصیه نمی‌شود. گوشت قرمز دارای مقدار زیادی چربی است به گونه‌ای که اگر افراد تمام چربی آن را حذف کنند و هیچ گونه‌ چربی با چشم دیده نشود باز این گوشت 4 درصد چربی دارد.

    وی افزود: هم چنین در گوشت قرمز آهن به صورت «هم» وجود دارد که موجب تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود و افراد مصرف کننده را در خطر ابتلا به سرطان قرار می‌دهد. مصرف زیاد گوشت قرمز موجب افزایش احتمال ابتلای فرد به سرطان روده به ویژه روده بزرگ و سرطان لوزالمعده می‌شود.

    به گفته وی؛ سرطان لوزالمعده یکی از بدخیم‌ترین انواع سرطان‌ها است.

    این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: نتایج برخی مطالعات انجام شده در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا که گوشت قرمز به مقدار فراوان مصرف می‌کنند نشان داده که مصرف حداقل دو وعده گوشت قرمز 80 گرمی یا فرآورده‌های آن از قبیل سوسیس و کالباس در روز 1/3 احتمال بروز سرطان روده را افزایش می‌دهد.

    وی افزود: نتایج برخی مطالعات دیگر نیز نشان می‌دهد که افرادی که گوشت قرمز را به فراوانی مصرف می‌کنند 13 الی 15 درصد بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به سرطان روده قرار دارند.

    این متخصص تغذیه در پاسخ به اینکه افراد تا چه میزان مجاز به مصرف گوشت قرمز هستند گفت: به افراد توصیه می‌شود در هفته 1 الی 2 بار گوشت قرمز مصرف کنند اما افرادی سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان دارند، سیگار مصرف می‌کنند، کسانی که چاق هستند و یا دچار افزایش فشار و چربی خون هستند توصیه می‌شود در ماه 1 الی 2 بار گوشت قرمز مصرف کنند.

    وی افزود: البته افراد باید توجه داشته باشند به هیچ عنوان گوشت را در روغن سرخ نکنند و از روش‌های طبخ دیگری همچون بخار پز کردن و یا سرخ کردن در دمای کم و مدت کوتاه و به وسیله روغن‌های سرخ کردنی استفاده کنند. در ضمن باید توجه داشته باشند از روغن‌های مخصوص سرخ کردنی به دفعات مکرر استفاده نکنند و یک مقدار مشخصی از روغن را برای یک وعده سرخ کردنی استفاده کنند.

    رحمانی عنوان کرد: هم‌چنین افراد باید توجه داشته باشند در هنگام بخارپز کردن به هیچ عنوان نباید از گوشت بخار خارج شود زیرا این مساله احتمال سرطانزایی گوشت را افزایش می‌دهد.

    این متخصص تغذیه در پایان خاطرنشان کرد: در هنگام طبخ گوشت قرمز به هیچ عنوان گوشت نباید دچار سوختگی شود زیرا مصرف قسمت‌های سوخته گوشت نیز احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهد..

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.