گرم‌های گم‌شده؛ سرنوشت چربی‌ها پس از کاهش وزن چه می‌شود

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #87315
    p.damghanian
    مشارکت کننده

    هنگامی که وزن کم می‌کنید، چربی‌هایی که از دست می‌دهید به کجا می‌روند؟ معلوم شده است که در واقع اکثر آن با بازدم از راه ریه‌ها به خارج از بدن فرستاده می‌شوند.
    پژوهشگران در یک بررسی جدید سرنوشت چربی در بدن انسان را تشریح می‌کنند و از طریق محاسبات دقیق، بی‌پایه و اساس بودن برخی تصورات غلط معمول در این باره را نشان می‌دهند.
    این پژوهشگران می‌گویند که چربی صرفا به انرژی یا گرما تبدیل نمی‌شود، و هم چنین به سادگی به بخش‌های کوچک‌تر نمی‌شکند و از بدن دفع نمی‌شود.
    در واقع بدن پروتئین و کربوهیدرات اضافی موجود در رژیم غذایی فرد را به شکل چربی خصوصا به صورت مولکول‌های تری‌گلیسیرید که تنها واجد سه اتم اکسیژن، هیدروژن و کربن هستند، ذخیره می‌کند. تری‌گلیسریدها در افرادی که وزن خود را کم می‌کنند، در فرایندی به نام اکسیداسیون به واحدهای ساختمانی‌اش شکسته می‌شود.
    هنگامی که تری گلیسیرید اکسید می‌شود (یا سوزانده می‌شود)، این فرایند تعداد زیادی مولکول اکسیژن را مصرف و در عوض دی اکسیدکربن و آب را بعنوان محصولات اضافی واکنش تولید می‌کند.
    بنابراین برای سوزاندن ۱۰ کیلوگرم چربی به استنشاق ۲۹ کیلوگرم اکسیژن نیاز است و بر اساس محاسبه محققان طی این فرایند سوزاندن چربی ۲۸ کیلوگرم دی اکسید کربن و ۱۱ کیلوگرم آب تولید خواهد شد.
    پریسا دامغانیان -کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.