کمبود آهن حافظه کوتاه مدت را دچار اختلال می‌کند

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #91757
    m.jarahzadeh
    مشارکت کننده

    مرضیه نوروزی: یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: «بسیاری از افراد معتقدند که مصرف برخی از موادغذایی باعث تقویت حافظه می‌شود از این رو بسیاری از والدین در فصل امتحانات کودکان را تشویق به خوردن خوراکی‌هایی چون میگو می‌کنند که حاوی فسفر است تا به تقویت حافظه کند. درحالی که موادغذایی خاصی وجود ندارد که باعث تقویت حافظه شود بلکه کمبود برخی از املاح و ویتامین‌ها در بدن با کاهش حافظه همراه است.»

    دکتر محمدحسن انتظاری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری سلامانه با اشاره به این مساله گفت: «کمبود آهن باعث راندمان کاری پایین حافظه می‌شود از این رو به خصوص دختران در سنین راهنمایی و دبیرستان باید از نظر کمبود آهن بررسی شوند.»

    وی در ادامه توضیح داد: «بد نیست بدانید که کمبود آهن حافظه کوتاه مدت را دچار اختلال می‌کند و شاید بتوان گفت یکی از دلایلی که به خصوص در خانم‌ها باعث می‌شود مسائل روزمره را به خاطر نسپارند، کمبود آهن باشد.»

    به گفته این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، افرادی که دچار کمبود آهن هستند، ممکن است در طی روز وقتی وسیله‌ای مانند کلید را جایی می‌گذارند، بعد از مدت زمان کوتاهی فراموش کنند یا اینکه وقتی متنی را می‌خوانند، محتوای متن خوانده شده از یادشان برود. از این رو توصیه می‌شود خانم‌ها و به خصوص دختران جوان، حتما به این مساله توجه داشته باشند. در ضمن والدین مراقب باشند که دختران نوجوانشان دچار کمبود آهن نباشد چراکه کاهش این ماده معدنی، عملکرد مغز را کاهش می‌دهد و تاثیر منفی بر موفقیت تحصیلی فرزندشان خواهد داشت.

    عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: «گاهی مشاهده می‌شود که اغلب افراد کاهش راندمان کاری حافظه را به کمبود فسفر ربط می‌دهند، درحالی که غلط مصطلح است و اگر فردی تغذیه سالمی داشته باشد، هیچ گاه دچار کمبود فسفر نخواهد شد. بنابراین خوردن موادغذایی حاوی فسفر مثل میگو و همچنین گردو، کندر و… باعث تقویت حافظه نمی‌شود، بلکه کمبود برخی از املاح و ویتامین‌ها نقش موثری در کاهش عملکرد حافظه دارد.»

    این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: «توصیه می‌شود به خصوص دختران 12 سال به بالا از نظر کمبود آهن بررسی شوند. بهترین روش برای ارزیابی این مساله، انجام تست سرم فریتین است. چراکه ممکن است در آزمایش هموگلوبین فرد با آنکه دچار کمبود آهن است، ولی سطح هموگلوبین نرمال مشاهده شود. در صورتی که انجام تست نشان دهنده عدد زیر 20 باشد، حتما باید تحت نظر متخصص، مصرف قرص آهن با دوز مشخص تجویز شود.»

    دکتر محمدحسن انتظاری در پایان خاطر نشان کرد: «توصیه می‌شود والدین به تغذیه کودکان خود در فصل امتحانات توجه کنند و برای اینکه فرزندشان به خوبی این مرحله را پشت سر بگذارد، به فاصله زمانی صرف غذا تا امتحان اهمیت بدهند. این فاصله زمانی باید حداقل 3 تا 4 ساعت قبل از شروع امتحان باشد. در صورتی که غذا دیرتر از این زمان مصرف شود، حین امتحان انرژی کافی به مغز نخواهد رسید و اگر هم یک ساعت قبل از امتحان غذایی خورده شود، به دلیل اینکه بیشترین گردش خون به سمت دستگاه گوارش است، خونرسانی به مغز کمتر می‌شود، در نتیجه کارایی مغز کاهش می‌یابد.»

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.