کره یا مارگارین؟در رابطه با چربی های خون کدام سالم تر است ؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #67947
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    هميشه کره را به عنوان منبعي از چربي هاي اشباع ، يک چربي ناسالم عنوان مي کنند و نه تنها به بيماران قلبي ـ عروقي بلکه به همه ي افراد توصيه مي کنند کمتر سراغ اين ماده غذايي بروند ، ولي وقتي بحث از کره گياهي يا مارگارين مي شود ، نظرات و عقايد مختلفي مبني بر سالم بودن يا ناسالم بودن آن وجود دارد ؛ عده اي موافق مصرف آن هستند و عده اي ديگر مخالف . در اينجا نگاهي داريم به اين ماده غذايي و نوع گياهي آن يعني مارگارين .
    کره ، يک محصول لبني طبيعي است که قرن ها مورد استفاده بشر بوده است . کره از شير و خامه گرفته مي شود و فرايند «زدن کره » باعث مي شود که شير و خامه به يک ماده ي جامد تبديل شوند که همان کره است . در واقع از 21 پوند (10 کيلوگرم ) شير غليظ ، يک پوند (حدود نيم کيلوگرم يا 454 گرم )کره به دست مي آيد .
    مارگارين در اواخر قرن هجدهم توسط يک شيميدان فرانسوي به نام « هيپوليت مژه موريز » ابداع شد . او از اسيد مارگاريک استفاده کرد تا جايگزين کره شود .به همين علت است که نام اين نوع کره ، مارگارين است . اگر مي خواهيد وزن کم کنيد بايد در مصرف هر دو نوع اين چربي ها احتياط کنيد و به ميزان اندکي از آنها بخوريد ، چرا که ميزان کالري اين دو ماده ي غذايي با هم يکسان است .
    بنابر گفته ي کارشناسان ، هر کسي به مقدار مشخصي چربي در روز احتياج دارد . با توجه به اينکه فردي که بايد در طي روز 2000 کيلوکالري دريافت کند ، مقدار چربي مصرفي او نبايد از 65 گرم چربي بيشتر شود . بنابراين يک قاشق چايخوري پر ازکره در هر روز کافي است که 4 گرم چربي را وارد بدن مي کند . البته مقدار مشابه مارگارين هم حاوي همين مقدار کالري و چربي است . پس مي تواند جايگزين همين مقدار مشابه کره در رژيم غذايي شود . اگر مي خواهيد با يکي از اين دو کره غذا درست کنيد ، کره گزينه ي بهتري است ، چرا که بهتر ذوب مي شود و به گوشت ، سبزيجات و سيب زميني مزه بهتري مي دهد .
    وقتي هنگام توليد مارگارين از حرارت استفاده شده باشد و هنگام پخت هم به اجبار حرارت ببيند ، براي سلامتي زيانبار خواهد بود ، چرا که چربي آن به اسيدهاي چرب ترانس بالا تبديل مي شود . اين اسيدهاي چرب در بروز پلاک هاي مسدود کننده عروق خوني در بدن نقش مهمي دارند . اسيدهاي چرب ترانس بالا همچنين مسئول اصلي بالا رفتن مقدار LDL يا همان کلسترول بد خون هستند که از عوامل خطرساز بيماري هاي قلبي ـ عروقي است و از طرفي باعث مي شوند که مقدار کلسترول خوب خون يا همان HDL نيز پايين بيايد . اين مشکلات مي توانند فرد را به سکته هاي قلبي يا مغزي مبتلا کنند (يادآوري مي شود که چربي حيواني (مثل کره ) ، داراي مقداري کلسترول نيز هست که مصرف آن مي تواند به افزايش مقدار کلسترول خون تا حدي کمک کند ؛ در حالي که مصرف چربي گياهي (مثل مارگارين ) نه تنها موجب افزايش کلسترول خون نمي شود ، بلکه آن را کاهش نيز مي دهد ).به علاوه اين نوع اسيد چرب ، خطر بروز ديابت نوع 2 و سرطان را افزايش مي دهد و روند پيري را تسريع مي کند !
    سازمان غذا و داروي آمريکا ، انستيتوي ملي قلب ، ريه و خون و انجمن قلب آمريکا که از موسسات معتبر جهان در زمينه ي سلامت قلب و عروق هستند ، تاکيد دارند که فرد بايد تا مي تواند از مصرف اينگونه چربي ها اجتناب کند .

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.