کبد چرب و ریسک بیماری های قلبی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #69064
    کاربر عادی
    مشارکت کننده

    ساليان سال است كه به افراد با فرم بدني گلابي شكل كه بيشتر وزنشان را در ناحيه قفسه سينه و پشت خود حمل مي‌كنند، گفته مي‌شود كه در آنها ريسك فشار خون بالا و بيماري قلبي كمتر از افراد با فرم بدني سيبي شكل است كه داراي چربي شكمي هستند. ولي نتايج مطالعات جديد متخصصان تغذيه دانشگاه واشنگتن بيانگر آن است كه مقايسه شكل بدن به‌طور كامل بازگوكننده ميزان ريسك بيماري‌هاي قلبي نيست.
    در دو مطالعه اخير، محققان دريافتند كه چربي اضافي موجود دركبد، كليد اصلي مقاومت به انسولين، اختلالات چربي خون و ديگر مشكلات مرتبط با ديابت و بيماري‌هاي قلبي و عروقي است. ذخيره ميزان زيادي چربي در كبد، بنام كبد چرب غير الكلي شناخته شده است. از آنجايي كه چاقي، چه در بزرگسالان و چه در كودكان، از بيماري‌هاي شايع سال‌هاي اخير است بالطبع يك افزايش چشمگير در ابتلا به اسيد چرب غير الكلي نيز ديده مي‌شود. اين بيماري مي‌تواند در موارد شديد به نارسايي و يا سيروز كبدي منجر شود، اما در مراحل اوليه، كبد چرب عوارض و اختلالات متابوليكي را تشديد مي‌كند. در مطالعات اخير روي بالغين و كودكان چاق كه به دو گروه چاق مبتلا به كبد چرب و چاق‌هاي بدون علايم كبد چرب تقسيم شدند، محققان دريافتند كبد چرب باعث اختلالاتي در متابوليسم گلوكز و چربي، شامل پايين بودن سطح HDL خون مي‌شود. در حالي كه در گروهي كه مشكل كبد چرب وجود نداشت، مشكلات متابوليك فوق مشاهده نگرديد.

    در اين مطالعات بدون توجه به فرم سيبي و يا گلابي شكل بدن، اين چربي كبدي است كه ريسك مشكلات متابوليك را تحت تاثير قرار مي‌دهد. بر اين اساس چربي ناحيه شكمي بهترين مشخصه براي ريسك بيماري‌هاي قلبي و عروقي نيست و در واقع كبد چرب عامل مهم‌تري در تعيين ريسك بيماري‌هاي متابوليك است. لذا در فرد مبتلا به كبد چرب حتي بدون چاقي شكمي ريسك اختلالات متابوليك افزايش مي‌يابد. مطالعات تحقيقاتي همچنين نشان مي‌دهند كبد چرب با آزادسازي مقدار زيادي اسيد چرب در گردش خون، باعث بالا رفتن تري گليسريد و مقاومت به انسولين، به عنوان دو كليد اصلي ديابت نوع 2 مي‌باشد.

    نكته عملي: كودكان و بزرگسالان با كبد چرب بايد حتما تحت نظر قرار گيرند تا بتوان از ميزان ريسك بيماري‌هاي متابوليك مانند ديابت و نيز بيماري‌هاي قلبي كاست. افراد چاقي كه هنوز مبتلا به كبد چرب نشده‌اند را بايد به كاهش وزن تشويق كرد تا از ريسك بيماري‌هاي متابوليك كاسته شود.

    از طرف ديگر چاقي به همراه كبد چرب قطعا ريسك ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي و ديابت را افزايش مي‌دهد، ولي جالب آن است كه وقتي شما وزن كم مي‌كنيد چربي اضافي موجود در كبد به سرعت محدود مي‌شود. مهم‌تر آن‌كه قبل از آن‌كه وزن شما به ميزان مطلوب برسد حتي محدود كردن كالري مصرفي در مدت چند هفته مي‌تواند چربي كبد را كاهش داده و مقاومت به انسولين و مشكلات متابوليكي را بهبود بخشد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.