کاهش وزن برای بهبود درد آرتروز

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #79562
    neda.mousavi
    مشارکت کننده

    مطالعات انجام شده در سال های اخیر نشان داده اند که با افزایش شیوع چاقی شاهد افزایش شیوع بیماری استئوآرتریت یا آرتروز به عنوان یک بیماری تهدید کننده حرکتی نیز می باشیم. داشتن وزن زیاد بار اضافی را به زانوها و ران های شما تحمیل می کند، و مطالعات یکی پس از دیگری نشان داده اند که این فشار اضافی، شما را در خطر استئو آرتریت قرار می دهد. همچنین جالب است بدانید که اگر از قبل به آرتروز مبتلا بوده باشید، چاقی و اضافه وزن دردهای شما را تشدید خواهد کرد و تداوم فعالیت و مستقل باقی ماندن را برای شما دشوارتر خواهد نمود.

    خیلی از بیماران چاقی که از دردهای آرتروز رنج می برند از آن جا که دچار افزایش شدید وزن هستند نسبت به ثمربخشی رژیم غذایی و کاهش وزن در التیام دردهای مفاصل خود ناامید هستند. این موضوع باعث می شود که با بی توجهی به کنترل وزن، مشکل آنان روز به روز حادتر شده و محدودیت حرکتی و درد بیشتری را تجربه می نمایند.

    کاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی برای پیشگیری از پیشرفت این بیماری بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که اضافه وزن فشار مضاعفی را به مفاصل وارد می کند و تاندون ها و سیستم های اطراف مفاصل شما از جمله عضلات را تحت فشار و استرس قرار می دهد.

    هر میزان کاهش وزنی می تواند تاثیر مثبتی را در کمک به کنترل دردها و به تاخیر انداختن پیشرفت بیماری ایجاد کند. در برخی مواقع این کاهش وزن حتی می تواند از نیاز به عمل جراحی در بیمار پیشگیری کند، اما این اثربخشی بستگی به میزان پیشرفت بیماری دارد. جالب است بدانید که یک کاهش وزن متعادل(کاهش دادن تنها 5 تا 7 کیلو گرم) تفاوت چشمگیری را در تخفیف دردهای زانو و یا ران(در اطراف لگن) خواهد نمود و حتی ممکن است عمل جایگزینی مفاصل را به تعویق بیندازد و یا از آن پیشگیری کند.

    از طرف دیگر باید بدانید که اگر شما دارای اضافه وزن قابل توجه باشید بسیاری از جراحان متخصص ارتوپدی حتی جراحی را انجام نخواهند داد، چرا که اضافه وزن خطر هر جراحی از جمله جایگزینی مفصلی را افزایش می دهد. پس در حقیقت بدون این که ابتدا لاغر شوید راهی برای احساس بهتر و تخفیف بیماری استئوآرتریت برای شما وجود ندارد.

    سیده ندا موسوی، دانشجوی دکترای تخصصی علوم تغذیه

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.