چگونه روند کاهش وزن را در حین رژیم افزایش دهیم؟/ توصیه‌هایی برای افزایش متابولیسم بدن

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #91539
    m.jarahzadeh
    مشارکت کننده

    برای داشتن اندامی متناسب روش‌های متعددی توصیه می‌شود از افزایش فعالیت بدنی گرفته تا رعایت انواع رژیم‌های غذایی اصولی و صحیح ولی با این حال برای خیلی از ما پیش آمده که بعد از یک دوره رژیم وزنمان ثابت مانده است، در این شرایط افزایش متابولیسم بدن می‌تواند از کندی روند کاهش وزن بکاهد و راهی باشد برای اینکه باز بتوان به راحتی وزن کم کرد.

    دکتر پیام فرح‌بخش، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در گفت‌وگو با سلامانه در این‌باره گفت:‌ «کاهش آب بدن، حذف وعده‌ها، کاهش شدید کالری دریافتی و رژیم‌های غلط می‌تواند با افت متابولیسم بدن همراه باشد.»

    وی توضیح داد: «فعالیت بدنی بیشتر با افزایش سرعت متابولیسم بدن همراه است ولی یکی دیگر از روش‌ها برای افزایش متابولیسم بدن دریافت کافی مایعات است و نتایج مطالعات نشان می‌دهد مصرف کافی مایعات باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود و خیلی از کسانی که تمایلی به نوشیدن آب در طول روز ندارند، به تدریج با افت متابولیسم بدن مواجه می‌شوند که در این موارد توصیه بر افزایش مقدار مصرف آب است.»

    این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ادامه با توصیه به اینکه نباید از اثرات مثبت ادویه در افزایش متابولیسم بدن غافل بود، گفت: «دومین راه برای افزایش سوخت و ساز بدن افزودن ادویه‌هایی مثل فلفل قرمز و خردل به غذاهاست. طبق مطالعات صورت گرفته اثبات شده مصرف خردل و فلفل قرمز تا 13 درصد باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود. البته مصرف موادغذایی حاوی پروتئین به خصوص گوشت قرمز (غذاهایی مثل کباب و استیک) نیز موجب افزایش متابولیسم پایه بدن می‌شود.»

    فرح‌بخش بی‌توجهی نسبت به خواب را هم در افت متابولیسم بدن بی‌تأثیر ندانست و گفت:‌ «خواب کافی نقش موثری در بهبود عملکرد سوخت و ساز بدن دارد. معمولاً افرادی که تا نیمه‌های شب بیدار هستند و صبح‌ها تا ساعت‌های طولانی می‌خوابند، سوخت و ساز بدنشان با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.»

    این عضو هیات علمی دانشگاه همچنین گفت: «حذف وعده‌های اصلی غذایی و میان‌وعده‌ها یا کاهش شدید کالری دریافتی به افت سوخت و ساز بدن منجر می‌شود. در واقع برخلاف تصور عموم، حذف وعده‌های غذایی صبحانه و شام نه تنها با کاهش وزن همراه نیست بلکه به دلیل اینکه فرد برای ساعت‌های متمادی گرسنه است، بدن به اصطلاح وارد فاز قحطی می‌شود و به جای سوزاندن انرژی، سعی در ذخیره آن دارد و همین مساله باعث چاقی می‌شود. درحالی که خوردن صبحانه در تحریک متابولیسم بدن نقش مهمی دارد و تغذیه در چندین وعده با حجم کم ولی دفعات بیشتر می‌تواند باعث بالارفتن میزان متابولیسم بدن شود. بسیاری از افراد برای اینکه وزن کم کنند با حذف وعده شام، عصرانه می‌خورند و تا روز بعد هیچ خوراکی‌ای مصرف نمی‌کنند غافل از اینکه با عادت رفتاری متابولیسم بدن کاهش می‌یابد.»

    این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی تاکید کرد که بدن به مانند یک موتور محرکه است که نیاز مداوم به انرژی دارد. خوردن مداوم به معنای زیاد خوردن نیست بلکه به معنای مداوم خوردن است.
    فرح‌بخش در نهایت گفت: «استفاده از ترکیبات کافئین‌دار مثل چای سبز و قهوه سبز تا حدودی در تحریک متابولیسم بدن کمک‌کننده است. علاوه بر این، مصرف کافی میوه و سبزیجات و دریافت ویتامین‌های مختلف به خصوص ویتامین‌های گروه B باعث بهترشدن سوخت و ساز بدن می‌شود.»

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.