چه نوع غذاهایی روند پوکی استخوان را کند می‌کند؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #87803
    z.yari
    مشارکت کننده

    روند ایجاد پوکی استخوان مرتبط با وضعیت فیزیولوژیک بدن است اما وضعیت تغذیه فرد نیز بر روند آن تاثیر بسیاری دارد.
    پوکی استخوان یا استئوپروز یک بیماری استخوانی است که با کاهش توده استخوانی و تغییر ساختمان میکروسکوپی نسج استخوان مشخص می‌شود.
    در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر مانند سکته‌های قلبی و مغزی، افزایش فشارخون، دیابت، انواع سرطان‌ها و بیماری‌های استخوان در اکثر نقاط جهان رو به گسترش است.
    کلسیم، ویتامین D، پروتئین موجود در غذا و مصرف الکل، سیگار و قهوه از مهمترین عوامل تغذیه‌ای موثر بر سلامت استخوان است.
    یک لیوان شیر به ‌طور تقریبی دارای 300 میلی‌گرم کلسیم است و اگر یک فرد بزرگسال در روز دو تا سه لیوان شیر دریافت کند نیاز کلسیم وی تامین می‌شود.
    در میان سبزی‌ها نیز برگ‌های تربچه، جعفری، کلم‌پیچ و گل‌کلم و انواع مغزها مانند بادام، فندق وکنجد منابع خوب کلسیم هستند.
    ماهی آزاد، ماهی تن، انواع تخم‌پرندگان، جگر گوساله و همچنین قراردادن صورت، بازوها و دست‌ها به‌ مدت 10 تا 15 دقیقه در معرض نور خورشید می‌تواند سبب جذب ویتامینD شود.
    مصرف پروتئین زیاد بدون مصرف مقادیر کافی کلسیم خطر شکستگی استخوان را بالا می‌برد و همچنین مصرف زیاد پروتئین حیوانی و نمک سبب دفع کلسیم از طریق ادرار می‌شود.
    افرادی که به ‌جای مصرف شیر از نوشابه‌های کولا استفاده می‌کنند، فسفر بیشتری نسبت به کلسیم جذب می‌کنند و در سنین بالا در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌گیرند.
    مصرف الکل، پوکی استخوان را تسریع می‌کند و به‌طور مستقیم روی سلول‌های استخوانی اثر کرده و رشد استخوان جدید را سرکوب می‌کند.
    کافئین از عمده‌ترین ترکیبات موجود در قهوه است و تاثیر کمی در جذب کلسیم دارد. مصرف یک فنجان قهوه سبب برهم زدن تعادل سه میلی‌گرم کلسیم و کاهش جذب آن می‌شود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.