چه غذاهایی شما را خوش اخلاق می کند

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #68062
    tavakoli
    مشارکت کننده

    حتماً برای شما هم پیش‌ آمده که بعد از صرف غذای مورد علاقه‌تان احساس آرامش و نشاط کنید و نیز حتماً با شرایط استرس‌زا مواجه شده‌اید که در این شرایط ناخودآگاه به سمت مواد خوراکی رفته‌اید، تا به این طریق، استرس را از خود دور کنید.
    فکر می‌کنید آیا ممکن است مواد غذایی به خلق‌وخو هم ربط داشته باشند؟ به نظر کارشناسان تغذیه، اگر بدن شما از نظر شیمیایی و ترکیبات طبیعی خود متعادل باشد، خلق‌وخوی شما هم متعادل می‌شود. عوامل زیادی می‌توانند تعادل بدن شما را به‌ هم بزنند. به عنوان مثال، بسیاری از زنان دچار کم‌خونی هستند، این مساله باعث افسردگی و خستگی زودرس می‌شود، یا افراد سالمند معمولا با کمبود ویتامین‌های گروه B مواجه‌اند، که روی سیستم عصبی و رفتاری بسیار موثر است. در افرادی که به‌طور منظم و سروقت غذا نمی‌خورند، قند خون دائماً در حال تغییر است و ثبات لازم را ندارد و همین مسأله روی قدرت تفکر و تمرکز و بنابراین در خلق‌وخو تأثیر می‌گذارد. تعدادی از مردم به بعضی مواد شیمیایی موجود در غذا حساسیت دارند که حین مصرف این مواد غذایی خاص، خلق‌وخوی آن‌ها دچار مشکل می‌شود. در مطالعه‌ا‌ی که روی 200 نفر از مردم انگلستان انجام شد، تاثیر غذا بر سلامت ذهنی و روانی افراد، مورد مطالعه قرار گرفت. به این افراد توصیه شد مصرف غذاهایی که برای خلق‌وخو استرس‌زا هستند را قطع کنند و هم‌زمان مقدار غذاهایی که ذهن و خلق فرد را تقویت می‌کنند افزایش دهند. مواد غذایی که برای خُلق فرد، استرس‌زا محسوب می‌شوند؛ شامل شکر، کافئین (موجود در قهوه) و شکلات (در صورت مصرف بیش از حد) است، در حالی که می‌توان برای مواد غذایی تقویت‌‌کننده‌ی خلق‌وخو به آب، سبزی، میوه و ماهی اشاره کرد. 88 درصد افرادی که از رژیم‌های غذایی تقویت‌کننده‌ی خلق‌وخو استفاده کردند، از نظر ذهنی و روانی وضعیت بهتری پیدا کردند. 26 درصد آن‌ها اظهار کردند تغییرات خلق‌وخو در آن‌ها کاهش یافته. در 26 درصد دیگر، تعداد حملات پانیک (هراس) و اضطراب کم‌تر شده بود و 24 درصد دیگر عنوان کردند کم‌تر دچار حالت افسردگی شده‌ا‌ند.

    • سعی کنید قند خونتان در شرایطی پایدار حفظ شود، نگذارید قند خونتان دچار نوسانات شدید شود. برای این کار باید در فواصل غذایی حتماً از میان وعده‌های غذایی استفاده کنید و هر چهار ساعت یک‌بار از تنقلاتی سالم استفاده کنید. توصیه می‌شود از تنقلاتی مثل خشکبار، آجیل، میوه و سبزی استفاده شود.
    • مقدار آب مصرفی شما باید کافی و متعادل باشد. این مقدار به فعالیت روزانه و درجه حرارت هوا نیز بستگی دارد. هر‌چه فعالیت بیش‌تر باشد و هوا گرم‌تر، مقدار آب مصرفی باید بیش‌تر شود. یادتان باشد هیچ نوشیدنی‌ای جای آب را نمی‌گیرد. پس از آن غافل نشوید.
    • روزی 20 دقیقه ورزش کنید؛ زیرا روزی 20 دقیقه ورزش، خُلق را تقویت می‌کند. البته اگر می‌خواهید چربی‌های اضافی را آب کنید، باید نیم ساعت دیگر هم به ورزش ادامه دهید.
    • هیچ وقت سراغ رژیم‌های لاغری که ناگهانی و سریع وزن را کم می‌کنند نروید. کاهش وزن ناگهانی شما را عصبی و بداخلاق می‌کند.
    • چربی در حد متعادل اثر ضدافسردگی دارد. به جای چربی‌های خالص از چربی‌های غیراشباع‌شده و پیچیده، روغن‌های گیاهی و روغن ماهی استفاده کنید؛ زیرا این چربی‌ها حاوی امگا-3 هستند که بسیار مفید است.
    • از شیر، و گوشت بوقلمون استفاده کنید، زیرا حاوی تریپتوفان است. تریپتوفان اسید آمینه‌ا‌ی است که باعث می‌شود قند خون در دسترس نوروترانسمیترها قرار گیرد. برای این‌که جذب تریپتوفان این مواد بیش‌تر باشد، کمی کربوهیدرات (مثل: نان، برنج، خرما و …) همراه با آن‌ها مصرف کنید.
    • حتماً صبحانه میل کنید و اصلاً از خوردن آن صرف‌نظر نکنید.
    • وقتی به فروشگاهی می‌روید، بیش‌تر سراغ میوه و سبزی بروید، نه شیرینی و کیک و شکلات.
    • سعی کنید از مصرف غذاهایی که داخل سلفون پیچیده شده‌ا‌ند اجتناب کنید.
    • مصرف قهوه و نوشابه‌های گازدار را محدود کنید.
    • هیچ وقت یک گروه از مواد غذایی را از رژیم خود حذف نکنید؛ مثلا به‌طور کل نان و برنج را از رژیم غذایی خود حذف نکنید، بلکه مصرف آن‌ها را به حد تعادل برسانید.

    😆

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.