چه عواملي در بروز چاقي نقش دارند؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #80432
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    عوامل بسيار زيادي در بروز چاقي موثر هستند. علت‌هاي شناخته شده به طور عمده عبارتند از:

    – عوامل ژنتيكي: عامل ارث در بروز چاقي موثر است. مواردي مانند سوخت و ساز پايين، عدم سوخت و ساز كامل چربي و تمايل زياد بدن براي استفاده از كربوهيدرات‌ها (مواد قندي) از علل ژنتيكي چاقي است.

    – عوامل محيطي: ماشيني شدن زندگي و كاهش تحرك بدني از دلايل عمده اضافه وزن و چاقي در دنياي امروز است. استفاده از اتومبيل، آسانسور، پله برقي، ماشين‌هاي لباسشويي و ظرفشويي، دستگاه‌هاي كنترل از راه دور و هزاران مورد ديگر همگي انسان را از تحرك واداشته و از طرف ديگر مصرف غذاهاي آماده (فست فودها)، ‌غذاهاي چرب و سرخ شده،‌ انواع سس‌هاي چرب مايونز، مواد قندي، شيريني، شكلات و نوشابه‌هاي گازدار از عوامل موثر در بروز اضافه وزن و چاقي هستند.

    – بيماري‌ها: بسياري از بيماري‌ها با توجه به مكانيسم آن‌ها باعث چاقي مي‌شوند. كم كاري غده تيروئيد سبب كاهش هورمون‌هاي تيروئيدي مي‌شود. اين هورمون‌ها نقش بسيار مهمي در سوخت و ساز مواد غذايي در بدن دارند و كم شدن آن‌ها باعث ذخيره سازي چربي و در نتيجه چاقي مي‌شود. بيماري‌هاي ديگر مانند اختلال‌هاي عصبي – عضلاني، بيماري‌هاي استخوان و مفاصل به صورت غير مستقيم و از طريق كاهش فعاليت بدني باعث چاقي مي‌شوند. اختلال در هورمون‌هاي جنسي چه در زنان و چه در مردان ممكن است تعادل متابوليكي بدن را بر هم زده و خود را با چاقي نشان دهند.

    – داروها: بسياري از داروها در افزايش وزن نقش دارند. اين اثرات ممكن است مستقيم باشد مانند داروهاي ضد بارداري يا كورتون‌ها و يا در اثر پيامدهاي ناشي از دارو مانند داروهاي ضد افسردگي و ضد اضطراب باشد كه با ايجاد خواب آلودگي و بي تحركي سبب كاهش مصرف انرژي و در نتيجه اضافه وزن و چاقي مي‌شوند.

    – اختلالات عصبي و مشكلات رواني: در اين نوع اختلالات به دليل ماهيت بيماري يا اثرات داروهاي مختلف معمولا افراد غير فعال و كم تحرك شده و به دنبال آن دچار اضافه وزن و چاقي مي‌شود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.