چند خوراکی ناسالم که همه فکر می کنند مفیدند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #116260
    r.ahmadi
    مشارکت کننده

    تشخیص خوراکی ناسالم از خوراکی سالم برای کسانی که متخصص تغذیه نیستند ممکن است بسیار دشوار باشد. طبق تحقیقات اعلام می شود که فلان خوراکی ناسالم است در صورتی که می تواند برای بدن مفید باشد و گاهی یک غذا به عنوان غذای سالم معرفی می شود در صورتی که یک خوراکی ناسالم است و برای بدن خوب نیست. با ما باشید تا با بررسی معتبرترین مقالات و تحقیقات علمی چند خوراکی ناسالم را که شاید تاکنون فکر می کردید بسیار سالم هستند به شما معرفی کنیم.

    آبمیوه ۱۰۰% خالص
    آبمیوه 100% خالص

    شاید کسی باور نکند که آبمیوه طبیعی هم می تواند یک خوراکی ناسالم محسوب شود اما بدانید که آبمیوه خالص می تواند در بدن موجب افزایش انسولین شده و در نهایت منجر به بیماری دیابت نوع ۲ شود. وقتی شما از آبمیوه ۱۰۰% خالص استفاده می کنید با اینکه خود میوه کاملا سالم است، در واقع یک نوشیدنی با کالری بسیار بالا نوشیده اید. همچنین موجب پرخوری می شود که در نهایت اضافه وزن را به همراه خواهد داشت. برای مقابله با این مشکل شما می توانید سبزیجات یا شیر به آبمیوه خود اضافه کنید تا کاملا خالص نباشد.

    تهیه پاپ کرن در مایکروویو می تواند یک خوراکی ناسالم باشد
    پاپ کرن

    پاپ کرن به خاطر کالری کم و فیبر بالا، یک میان وعده سالم به حساب می آید اما اگر در مایکروویو تهیه شود می تواند به یک خوراکی ناسالم بدل شود. در اینباره سازمان محیط زیست و مجله سلامت مقاله ای منتشر کردند که می گوید کیسه ای که مخصوص تهیه پاپ کرن در مایکروویو است دارای نوعی مواد شیمیایی ناشناخته است که بسیار سمی و خطرناک گزارش شده است. بنابراین پیشنهاد می شود که پاپ کرن به همان روش قدیمی روی اجاق گاز در قابلمه در بسته تهیه شود که سالم تر است.

    مضرات شیرین کننده های مصنوعی
    شیرین کننده های مصنوعی

    بسیاری از مردم به خاطر رژیم غذایی و کاهش وزن از شیرین کننده های مصنوعی به جای شکر استفاده می کنند اما این راه خوبی برای لاغر شدن نیست. شواهد نشان می دهند که شیرین کننده های مصنوعی باعث افزایش وزن و چاقی در کودکان و بزرگسالان شده است و تبلیغات لاغری آن غالباً یک شعار تبلیغاتی است. همچنین در مجلات پزشکی کانادایی عنوان شده که شیرین کننده های مصنوعی موجب افزایش دور کمر، چاقی، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی و عروقی می شود. همچنین به این دلیل که مصرف این شیرین کننده ها پیام درستی به مغز نمی دهند شما تمایل بیشتری به مصرف قند و شکر پیدا خواهید کرد. بنابراین بهتر است از شیرین کننده های طبیعی مثل عسل و گیاه استویا استفاده نمایید.

    خواص و مضرات نوشیدنی های ورزشی
    نوشیدنی های ورزشی

    نوشیدنی های ورزشی که توسط ورزشکاران پس از هر تمرین نوشیده می شوند نه تنها منبع مناسبی برای آبرسانی و تقویت قدرت محسوب نمی شود بلکه می تواند به سلامت آسیب نیز برساند. این نوشیدنی ها غالبا اینطور تبلیغ می شوند که حاوی مواد مغذی افزودنی هستند اما قند و عوارض جانبی آن به قدری زیاد است که مزایایش را تحت تاثیر قرار می دهد و آنها را به یک خوراکی ناسالم بدل کرده است. بدانید پس از یک پیاده روی طولانی در تابستان و انجام ورزش های سنگین، هیچ چیز به اندازه آب آشامیدنی نمی تواند تعریق بدن را جبران کند.

    خواص و مضرات پروتئین سویا
    روتئین سویا

    افزودن پروتئین به بافت غذاهای از پیش ساخته شده می تواند مضر باشد و سویا نیز به خاطر پردازش شدنش کاملاً سالم نیست. اکثر مردم احتمالاً بسیار زیاد از سویا استفاده می کنند بدون آنکه این را بدانند. متخصصان تغذیه می گویند یک ناکامی بزرگ در مصرف سویا، کمبود مواد معدنی است. محصولات مختلف سویا می توانند در جذب مواد معدنی برای بدن اختلال ایجاد کنند.

    میان وعده های فوری
    خوراکی ناسالم

    برای افرادی که سرشان بی اندازه شلوغ است این میان وعده هایی که به راحتی از هر سوپر مارکتی تهیه می شود می تواند تغذیه ای بسیار در دسترس و سریع باشد. البته همه آنها مثل هم نیستند اما برخی از آن ها دارای چربی اشباع شده هستند. بهتر است پیش از خرید هر یک از این میان وعده ها به مواد تشکیل دهنده آن دقت کنید. اگر حاوی پروتئین سویا، مقدار زیادی قند و مواد افزودنی و نگه دارنده بودند از مصرف مداوم این خوراکی ناسالم خودداری نمایید. از این پس به برچسب خوراکی ها بیشتر دقت کنید.

    غذاهای کم چربی و بدون چربی
    غذاهای کم چربی

    افرادی که لبنیات پر چرب مصرف می کنند نسبت به افرادی که لبنیات کم چرب و بدون چربی استفاده می کنند تا ۴۶% خطر ابتلا به دیابت را در خود کاهش می دهند. این به این دلیل است که خوراکی های کم چرب و بدون چربی طعم خود را از دست می دهند و تولیدکنندگان برای جبران عطر و طعم، ناچارند به آن شکر، آرد، غلیظ کننده و نمک اضافه کنند که باعث افزایش کالری می شود. بنابراین خوراکی هایی که چربی بیشتری دارند می توانند بیشتر موجب کاهش وزن شوند. هر چند خوب نیست که ما در همه چیز کره بریزیم اما از چربی نترسید و همیشه چربی ها را یک خوراکی ناسالم ندانید.

    خواص و مضرات مولتی ویتامین ها
    مولتی ویتامین ها

    خوردن قرص ها و مکمل ها از نظر سلامت و بهداشت ایراد چندانی ندارد اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف بیش از اندازه بتا کاروتن، ویتامین E ویتامین A به ویژه در دوران سالخوردگی می تواند برای سلامت مضر باشد. بهترین شیوه خوردن غذاهای سالم است و مکمل ها نباید جایگزین غذا شوند. باید برای تامین ویتامین و مواد معدنی بدن یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. این به این علت است که بسیاری از غذاها، ترکیبات مفیدی که در مکمل ها یافت نمی شود را دارا هستند. اگر رژیم غذایی سالم دارید و باز هم دچار کمبود آهن، کلسیم و ویتامین D هستید (که در زنان بیشتر شایع است) در آن صورت از مکمل استفاده کنید در غیر این صورت سعی کنید مواد مورد نیاز بدن را از طریق مواد غذایی دریافت نمایید.

    غذاهای ارگانیک
    خوراکی ناسالم

    غذاهای ارگانیک، غذاهای سالمی هستند و خوردن آنها نه تنها ضرر ندارد بلکه بسیار برای سلامت بدن مفید است اما نکته ای که وجود دارد این است که خوردن و نخوردن غذا نباید تبدیل به یک وسواس شود. نباید الگوی تغذیه ای شما آنقدر محدود شود که تنها به سبزیجات و غذاهای ارگانیک روی آورید. وسواس در غذا می تواند به کاهش وزن شدید منجر شود و این در کشورهای پیشرفته بسیار شایع است به طوری که نوعی بیماری تلقی می شود. ترس از خوردن غذا می تواند منجر به اختلالات زیادی در بدن شود. پس اجتناب سفت و سخت را کنار بگذارید و الگوهای بسیار محدود کننده را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

    گوشت بوقلمون
    خوراکی ناسالم گوشت بوقلمون

    اگر از بوقلمون های ارگانیک استفاده نمی کنید و از هر فروشگاه یا رستوران غیر قابل اطمینانی گوشت بوقلمون تهیه می کنید باید بدانید که سلامت خود را به خطر می اندازید. گوشت بوقلمون بعضا ممکن است دارای آرسنیک باشد که اگر بیش از اندازه استفاده شود ممکن است حتی منجر به سرطان یا مرگ شود. مصرف طولانی مدت آن نیز می تواند به بسیاری از قسمت های بدن از جمله پوست، روده، رگ های خونی، سیستم ایمنی، ریه، قلب، سیستم ادراری، اندام های تولید مثل و سیستم عصبی آسیب وارد کند.

    ماهی سالمون
    ماهی سالمون یکی از خوش طعم ترین و سالم ترین ماهی ها است که این روزها تقاضای آن بیشتر از عرضه آن شده است. این افزایش تقاضا موجب شده که پرورش این نوع ماهی زیاد شود اما پروسه پرورش آن ممکن است چندان سالم نباشد و آن را به یک خوراکی ناسالم تبدیل کند. بهتر است پیش از خرید این نوع ماهی حتما به اندازه کافی تحقیق کرده و از جایی مطمئن خریداری کنید.

    سوپ کنسرو شده
    سوپ تنها برای روزهای سرد نیست بلکه سوپ ها در رژیم های غذایی نیز جایگاه خاصی دارند. از آنجا که یک کاسه سیر کننده با مواد مغذی هستند بسیار برای کاهش وزن پیشنهاد می شوند. مکمل غذایی خوبی هستند و هزینه کمی دارند. سوپ های کنسرو شده معمولا افزودنی هایی دارند که برای خوش طعم شدن شان افزوده می شوند. البته که بهتر است از سوپ های خانگی استفاده کنید اما اگر می خواهید سوپ کنسرو شده یا سوپ آماده تهیه کنید حتما مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید و از مارک هایی استفاده کنید که مواد افزودنی ندارند.

    مافین سبوس دار
    ممکن است شما برای رفع گرسنگی در طول روز بخواهید که از نانوایی ها و کافی شاپ ها کلوچه، مافین یا کیک فنجانی تهیه کنید. به احتمال زیاد یکی از گزینه های انتخابی شما انواع سبوس دار آن است زیرا فکر می کنید که سالم تر هستند اما اینطور نیست. خوراکی های سبوس دار کالری و قند بیشتری نسبت به نان های شیرین دارند. مافین های سبوس داری که به فروش می رسند حاوی حدود ۸۰۰ کالری شکر خالص و چربی خالص هستند که خیلی بیشتر از کالری یک دونات به ظاهر ناسالم است. گاهی اوقات آنچه که ما فکر می کنیم سالم است می تواند بسیار ناسالم تر از خوراکی هایی که فکر می کنیم برایمان مضرند باشد. باز هم تاکید می کنیم که حتما برچسب های تغذیه را به خوبی بررسی کنید.

    همبرگر گیاهی

    شاید برایتان این سوال پیش بیاید که مگر غذاهای گیاهی هم مضر می شوند؟ همبرگر گیاهی حاوی پروتئین سویا است و پروتئین سویا معمولا از سویای اصلاح شده و فرآوری شده تهیه می شود. اغلب در چین تهیه می شود و سویا را در هگزان که ماده ای بسیار خطرناک و سمی است غوطه ور می کنند. بهتر است همبرگر را با گوشت قرمز میل کنید که می دانید مواد تشکیل دهنده آن به این اندازه خطرناک نیست و یا اگر گیاه خوار هستید خوراکی های دیگر را نوش جان کنید.

    نان چند غله

    نان های چند غله مشکل خاصی برای سلامت ندارند اما گزینه خوبی برای رژیم گرفتن نیستند. معمولا کسانی که رژیم دارند این نوع نان ها را به نان های معمولی ترجیح می دهند اما این می تواند یک خوراکی ناسالم باشد. نان های چند غله از دانه های تصفیه شده تهیه می شود که فیبر و مواد مغذی آنها جدا شده است. از آنجا که این دانه های تصفیه شده ما را سیر نمی کنند شما ساعتی بعد احساس گرسنگی می کنید و به خوردن تمایل پیدا خواهید کرد. بنابراین سعی کنید هنگام انتخاب نان حتما نان های کامل را در لیست خرید خود قرار دهید.

    خواص و مضرات اسموتی
    اسموتی

    اسموتی یا آبمیوه های ترکیبی که این روزها طرفداران بسیار زیادی هم دارند شاید به نظر انتخاب خوبی برای نوشیدن باشند اما به دلیل کالری بسیار زیاد و قند بسیار بالایی که دارند یک خوراکی ناسالم محسوب می شوند. اگر شما بی اندازه به آبمیوه های ترکیبی علاقه دارید و دوست دارید در یک روز گرم تابستانی آنها را با یخ مخلوط کرده و بنوشید بهتر است آن را در خانه برای خود درست کنید. نمونه های بازاری آن به خاطر شیرین کردنش از شکر بسیار زیادی تهیه می شوند.

    خواص و مضرات کره بادام زمینی
    کره بادام زمینی

    انواع آجیل دارای پروتئین و چربی مفید هستند و کمی از آن می تواند به راحتی شما را تا ساعت ها سیر نگه دارند. بنابراین آجیل ها به شدت برای کسانی که رژیم غذایی دارند به عنوان صبحانه یا میان وعده مناسب هستند. این یک راه عالی و سالم است که شما پروتئین مفید را به وعده های غذایی خود اضافه کنید که غیر از کاهش وزن می تواند به سلامت قلب شما هم کمک کند. اما این آجیل ها وقتی به شکل مثلا کره بادام زمینی در بازار عرضه می شوند دیگر همان خاصیت و فایده آجیل ها را دارا نیستند. کره بادام زمینی دارای شیرین کننده های مصنوعی و چربی های ترانس است و برخی از آنها دارای نمک و یا شکر بسیار زیادی هستند. از این رو دیگر جزء غذاهای سلامت محسوب نمی شوند.

    ماست بدون چربی
    خوراکی ناسالم

    همانطور که قبلا گفتیم، خوراکی های بدون چربی دارای قند بیشتری هستند زیرا طعم از دست رفته شان باید به نوعی جبران شود. متخصصان بارها تاکید کرده اند آنچه که باعث چربی شما می شود، چربی نیست بلکه قند است. بهترین ماست برای مصرف، ماست یونانی است که هم سالم است و هم پروتئین داخل آن می تواند تا ساعت ها شما را سیر نگه دارد. این می تواند برای کاهش وزن هم مفید باشد و همچنین به سلامت سیستم گوارشی تان کمک کند. پس حتما ماستی را برای مصرف روزانه خود انتخاب کنید که یک خوراکی ناسالم نباشد.

    سس و افزودنی های سالاد
    خوراکی ناسالم

    هیچ چیز به اندازه یک سالاد برای شام یا ناهار نمی تواند برای بدن سالم باشد اما به یاد داشته باشید که با یک سس ناسالم، وعده سالم خود را هدر ندهید. وقتی که یک سس را برای سالاد خود انتخاب می کنید حتما محتویات آن را با دقت بخوانید. برخی از سس ها دارای روغن پردازش شده، شکر، شیرین کننده های مصنوعی و رنگ های مصنوعی هستند. بهترین چاشنی های سالاد روغن زیتون، سرکه سیب، آب لیمو، شربت افرا و ادویه جات هستند.

    کلام آخر
    خوراکی ناسالم

    در زندگی مدرن برای ما زیاد پیش می آید که حسابی درگیر مسائل روزمره باشیم. ممکن است رئیس مان کلی کار روی سرمان ریخته باشد یا فرزند کوچک مان هیچ اوقات فراغتی برای مان باقی نگذاشته باشد. در این فرصت کمی که داریم حالا باید به این فکر کنیم که آیا غذایی که می خواهیم بخوریم مفید است. خوردن غذاهای مفید به سلامت ما کمک می کند اما همیشه باید اعتدال را رعایت کنیم. نباید این مسئله به دغدغه زندگی ما تبدیل شود و ما را دچار وسواس فکری کند. بدانید که انجام دادن کاری می تواند به اندازه کامل انجام دادن آن کار مفید باشد. لازم نیست شما همیشه به فکر غذای کاملا سالم باشید. لیستی که ما برای شما تهیه کرده ایم اگر گهگاهی رعایت نشود هم هیچ آسیب جدی به شما وارد نمی کند کما اینکه شاید تا کنون این خوراکی ها را مصرف می کردید اما هیچ مشکلی هم نداشتید. این لیست فقط تلاش می کند که شما نگاه تیزبین تری نسبت به خوراکی هایی که روزانه مصرف می کنید و رژیم غذایی سالم خود داشته باشید.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.