چرا دچار يبوست مي شويم؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #73551
    v.fazel
    مشارکت کننده

    یبوست علل زیادی دارد. کشف علت، نحوه ي درمان مناسب را تعيين مي كند.مهمترين علت الگوي غذايي نادرست و نامناسب است. شيوه ي زندگي بي تحرك و انجام ندادن فعاليت هاي ورزش علت ديگر است..
    کمبود فیبر در رژیم غذایی : فیبر يا الياف گياهي كه معمولا در دستگاه گوارش انسان قابل هضم نيستند به حجم مدفوع اضافه مي كنند.افزايش حجم مدفوع موجب تحریک و ايجاد انقباضات مناسب روده ای مي شود ، همچنين با تقويت باکتریهای مفيد روده بزرگ،روده را در جذب مواد غذایی کمک می کند. یکی از مشکلات رژيم هاي غذايي مدرن مصرف زیاد آرد سفید تصفیه شده يا آرد سفيد است. محصولات با آرد تصفیه شده يا فیبر کم دارند و یا در آنها اصلا فيبري ندارند. ، براي اطمينان از تحريك حركات موجي روده بهتر است به مقدار كافي آب و مايعات بنوشيد زيرا فيبرهاي موجود در رژيم غذايي با جذب آب اضافي متورم مي شوند و به همين دليل حجم مدفوع را افزايش مي دهند. در این مورد ، قهوه ، چای و نوشابه ها به حساب نمی آیند و در واقع این نوشيدني ها به دليل وجود ماده ي محرك مشکل يبوست را تشدید مي کنند. توصیه می شود همه ي افراد و نه فقط کسانی که به یبوست دچارند روزانه 8 هشت لیوان آب بنوشند. در واقع یبوست نشانه ای از کم آبی مزمن است. یکی از وظایف اصلی روده بزرگ برداشتن آب اضافی از مدفوع است به طوری که مدفوع بیش از حد شل نباشد. هنگامی که بدن آب کافی مصرف نمی کند ، مدفوع سخت می شود ، که منجر به یبوست خواهد شد.
    از مصرف نوشیدنی های خيلي سرد اجتناب كنيد زيرا اين نوشيدني ها فرآيند گوارش را مختل مي كنند.

    •استفاده از ملينها ي دارويي ممكن است مشكلات ديگري علاوه بر يبوست براي شما ايجاد كنند براي مثال از بين بردن باكتري هاي مفيد روده ممانعت از جذي ويتامين ها و مواد مغذي لازم براي بدن از جمله اين عوارش هستند. به علاوه ممكن است فرد استفاده كننده به استفاده از اين داروها معتاد شود و آنها جاي حركان طبيعي روده را بگيرند.
    •برخي از داروها باعث ايجاد يبوست مي شوند براي مثال داروهاي کاهش فشار خون و داروهای پایین آورنده کلسترول (استاتین) و … از اين جمله هستند..
    بیماری های روده
    التهابات و عفونت هاي زنانه ، گاهی با یبوست همراه است.
    بیماریهای متابولیک
    قرار گرفتن در معرض مواد سمی مانند آفت کش ها ، حشره کشها و فلزات سنگین ، و غیره
    مصرف بیش از حد کلسیم به صورت مکمل می تواند موجب یبوست می شود. به خاطر داشته باشيد كه مكمل كلسيم خود را با منابع پر فيبر استفاده نكنيد زيرا مصرف زياد فيبر مانع از جذب مناسب كلسيم مي شود.
    •برخی از افرادي که دچار کم خونی هستند و مکمل های آهن مصرف مي كنند همچنين مصرف زياد غذاهای غنی از آهن ممکن است یبوست ايجاد كند. ايجاد يبوست در اين موارد به دليل ضعف در جذب مواد معدني است. ممكن است كم خوني در نتيجه كمبود ميزان اسيديته معده و عدم توانايي در جذب مناسب آهن در روده كوچك اتفاق بيفتد..
    عملکرد ضعیف کبد. کبد ، با تولید روزانه حدود یک لیتر صفرا به هضم چربيها و حذف سموم از بدن ما کمک مي كند. در صورت قرار گرفتن در معرض مواد سمی ، الکل ، داروهای تجویزی یا تفریحی ، یا هپاتیت منجر عملكرد آن مختل مي شود..
    کمبود آنزیم های گوارشی خاصی که توسط لوزالمعده تولید مي شوند. این مشکل اغلب با افزایش سن رخ می دهد.
    داشتن سوزش سردل ، سوء هاضمه یا گاز ممکن است نشان دهنده ميزا نامناسب اسيديته معده و عملكرد نامناسب معده است. با بالا رفتن سن کمتر تولید اسید هیدروکلریک و آنزيم پپسین که در فرایند گوارش مهم هستند؛ كاهش مي يابد. در نتيجه هضم مواد غذايي به خوبي انجام نمي شود.هضم نامناسب سبب كاهش جذب مواد معدني مانند آهن مي شود كه اين كاهش جذب همچنين باعث ايجاد يبوست حواهد شد. بنابر اين توجه به كاركرد مناسب معده در اين مورد موثر است. در صورتي كه براي مدت طولاني با مشكل اسيديته معده مواجه هستيد امكان آلرژي ها را بررسي كنيد.
    •عدم وجود نوع خاصی از چربی در رژیم غذایی ممکن است یکی دیگر از علت یبوست است. بسیاری از افرادی که از مصرف چربی ها در رژیم غذایی خودداري مي كنند خود را در معرض كمبود برخي از چربي هاي ضروري قرار مي دهند. چربی هاي اشباع نشده ، اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6. از علائم كمبود چربي هاي ضروري پوست خشک و پوسته پوسته اطراف چشم و چشم های قرمز است
    •مصرف بیش از حد (در طول زمان) از ویتامین D
    بارداری
    حساسیت های غذایی
    گاهی اوقات کمبود اسید فولیک باعث یبوست می شود.
    مشکلات غدد درون ریز و متابولیسم ، به خصوص کم کاری تیروئید ، زماني كه تیروئید. کم كار است حركات روده را كاهش مي دهد.
    عادات نادرست در استفاده از دستشويي

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.