چاقی و خواب

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #72691
    s.samadi
    مشارکت کننده

    تاکنون موارد زيادي به عنوان عوامل موثر در ايجاد آپنه خواب معرفي شده‌اند از جمله انحراف تيغه بيني، تنگي مادرزادي بيني و حلق، پوليپ بيني، بزرگي لوزه و زبان و معروف‌تر از همه چاقي. به هر ترتيب پژوهش‌هاي جديد نشان داده است که تاثير چاقي در بروز اين بيماري محدود به يک گروه سني خاص است. اين تحقيقات نشان داده‌اند که چاقي فقط روي نوجوانان 11 تا 19 سال موثر است و در کودکان کم‌سن و سال چندان خطري ندارد. يکي از مطالعات روي 234 کودک و نوجوان 12 تا 18 ساله سفيدپوست در استراليا انجام شده است. اين افراد همگي مبتلا به اختلالات انسدادي دستگاه تنفس مثل خرناس کشيدن هنگام خواب يا انسداد تنفسي هنگام خواب بودند.

    بنابر نتايج به دست آمده، در افراد 12 سال به بالا در ازاي افزايش هر يک واحد BMI (شاخص توده بدن) احتمال ايجاد چنين بيماري‌هايي 5/3 برابر مي‌شد اما هيچ ارتباطي بين افزايش وزن با ايجاد بيماري تنفسي در افراد زير 12 سال پيدا نشد. آخرين شماره مجله پزشکي خواب (ICSM) علت اين امر را تغييرات ساختاري بدن پس از سن بلوغ مي‌داند. اين تغييرات درواقع همان کاهش قدرت انقباض در راه‌هاي هوايي فوقاني هستند که فرد را مستعد ابتلا به بيماري‌هاي انسدادي تنفسي مي‌کنند.

    دکتر مارک‌کوهلر، مدير اين گروه تحقيقاتي مي‌گويد: «نتايج اين مطالعه بسيار شفگت‌آور بود چون هميشه چنين تصور مي‌شد که چاقي، خطر انسداد تنفسي را در همه افراد بالا مي‌برد ولي اکنون مشخص شده است که چاقي در گروه‌هاي مختلف سني و احتمالا در نژادهاي مختلف اثرات متفاوتي به جاي مي‌گذارد.»

    همچنين افراد اين گروه تحقيقاتي معتقدند در ساير نژادها هم چاقي با بيماري‌هاي انسدادي تنفسي مرتبط است ولي اين ارتباط در گروه‌هاي سني مختلف متفاوت است. البته در برخي نژادها مثل سياه‌پوستان استعداد ابتلا به بيماري‌هاي انسدادي تنفسي حتي بدون ارتباط با چاقي هم وجود دارد

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.