چاقی، کارایی قرص های جلوگیری از بارداری را مختل می کند

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #91748
    m.jarahzadeh
    مشارکت کننده

    دکتر مریم نعمتی با اشاره به این که اشکال موجود جلوگیری از بارداری به مقدار زیاد ولی تنوع امکان حفاظت در برابر بارداریهای ناخواسته را فراهم می کند، گفت: بیشتر این روش ها منافعی غیر از جلوگیری از بارداری را نیز در بر می گیرند. روش های هورمونی که در صورت استفاده مناسب بسیار موثر هستند، به شکل قرص، حلقه واژینال، ایمپلنت های زیر پوستی و … در دسترس قرار دارند.

    این متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سلامانه، توضیح داد: روش های ترکیبی هورمونی نیز شکل قرص و حلقه های واژینال موجودند. کارآیی ضد بارداری این محصولات بیشتر در زنان سالم با وزن عادی یا نزدیک به وزن عادی بدن آزمایش شده است.

    به گفته دکتر نعمتی اما امروزه تعداد زنانی که دارای اضافه وزن بوده و یا چاق هستند کم نیست. چاقی بر متابولسیم و توزیع داروهای متعدد تاثیر گذاشته و بنابراین هنگام استفاده از فراورده های هورمونی ضد بارداری می تواند کارآرایی آنها را دچار اختلال کند. در صورتی که کارآرایی این فراورده ها به خطر بیفتد، می توان انتظار بارداری های ناخواسته بیشتری را داشت که منجر به سقط جنین و مشکلات مامایی خواهد شد.

    این متخصص زنان و زایمان در ادامه خاطرنشان کرد: با وجود دسترسی به روش های بسیار موثر ضد بارداری، به طور تقریبی نیمی از همه بارداری ها برنامه ریزی نشده است و در حدود نیمی از آنها سقط می شوند. در صورتی که جلوگیری از بارداری به طول کامل استفاده نشود، مواجه با شکست خواهد شد ولی سایر عوامل خطر می توانند بر کارآیی ضد بارداری تاثیر بگذارند.

    به گفته وی چاقی و شاخص بالای توده بدن بر جذب، متابولیسم، توزیع و اتصال به پروتئین تاثیر می گذارد. چاقی همچنین در احتمال بارداری زنان تاثیر می گذارد. زنانیکه فراتر از میزان عادی شاخص توده ای بدن هستند، شانس کمتری برای بارداری دارند و هرچه این شاخص بالاتر باشد، شانس باردار شدن کمتر می شود.

    دکتر نعمتی در پایان افزود: این زنان باید در انتخاب روش ضد بارداری دقت کنند. چون به همین دلایل ممکن است علاقه کمتری به باردار شدن داشته باشند زیرا در صورت بارداری وضع حمل یا سقط جنین می تواند خطرهای اضافی برای آنها در بر داشته باشد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.