چاقي شكمي و خطر آلزايمر

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #68704
    کاربر عادی
    مشارکت کننده

    در طي سال‌هاي اخير شيوع فراموشي و اختلالات مغزي در سنين بالاي عمر افزايش يافته است. افزايش طول عمر و اميد به زندگي نيز يك نگراني را در جامعه نسبت به ابتلاي به اين بيماري، در سال‌هاي سالمندي بوجود آورده است تا جايي كه خيلي از افراد در هنگام فراموشي‌هاي ناشي از استرس‌هاي روزمره و يا افسردگي تصور مي‌كنند كه به زوال عقلي و آلزايمر مبتلا شده‌اند.
    اگرچه پزشكان سعي نموده‌اند به درمان به موقع اين بيماري بپردازند، ولي بايد پذيرفت در اين بيماري كه به آفتي براي زندگي صنعتي تبديل شده است، پيشگيري نقش مهمتري خواهد داشت. دانشمندان بر اين عقيده‌اند كه چاقي شكمي يا همان چاقي سيبي شكل در دوران ميان سالي خطر ابتلا به آلزايمر را در سال‌هاي آتي افزايش مي‌دهد. مطالعات قبلي اهميت چاقي شكمي را در ابتلا به ديابت و بيماري‌هاي قلبي و عروقي اثبات كرده بودند.
    ولي جالب توجه آنست كه در مطالعه اخير ارتباط چاقي شكمي و آلزايمر، مستقل از اثرات چاقي، ديابت و يا بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي باشد، بدين معنا كه چاقي شكمي بدون توجه به ميزان وزن و يا حضور ساير عوارض چاقي مي‌تواند اين اثر سوء را بدنبال داشته باشد.

    در مطالعه‌اي كه بر روي 6583 زن و مرد داوطلب از دهه 1970 ميلادي توسط محققان آمريكايي انجام گرفت، وزن، دور كمر و نيز فاكتورهاي ديگر مرتبط مورد اندازه‌گيري قرار گرفت. بر‌اساس نتايج اين مطالعه 1049 مرد و زن در طول 36 سال مطالعه دچار زوال عقلي و آلزايمر شدند.

    در اين مطالعه، در مقايسه با افرادي كه كمترين ميزان چربي ذخيره شده شكمي را داشتند، ريسك ابتلاي به آلزايمر در كساني كه از درجات بالاي چاقي غير طبيعي شكمي رنج مي بردند 3‌برابر بيشتر بود كه اين پس از در نظر گرفتن ساير عوامل تاثيرگذار از قبيل سن، جنس، نژاد و.. مي باشد. چاقي همراه با تجمع بافت چربي در ناحيه شكم ميزان خطر ابتلا به زوال عقلي را 6/3 برابر مي‌نمايد. در حالي كه اضافه وزن و چاقي به همراه ميزان كم ‌بافت چربي شكمي خطر ابتلا به آلزايمر 8/1 برابر بوده كه حتي اين ميزان از خطر ابتلا در افراد با وزن طبيعي و دچار چاقي شكمي نيز كمتر است.

    نتايج به دست آمده از مطالعات اخير بر اثرات مضر چاقي شكمي بر خطر ابتلا به آلزايمر در سالمندي، چه در كل چاق باشيد و يا وزن نرمال داشته باشيد، تاكيد مي‌نمايد.

    نكته عملي: حال كه با پيشرفت علم پزشكي طول عمر افزايش يافته است، توجه به بيماري‌هاي سالمندي از جمله آلزايمر داراي اهميت فراوان مي‌باشد. با توجه به مطالب فوق‌الذكر براي جلوگيري از ابتلاي به اين بيماري پيشگيري و درمان بموقع چاقي شكمي داراي اهميت مي‌باشد. حتي شما كه وزنتان در محدوده طبيعي قرار دارد بايد سعي نماييد كه بويژه در ميانسالي از چاقي شكمي بوسيله كنترل رژيم غذايي و نيز فعاليت بدني منظم پيشگيري نماييد تا خطر اين بيماري مغزي را در خود كاهش دهيد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.