ه غذایی زمستانی برای کاهش علائم یائسگی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #114164
    radan
    مشارکت کننده

    ه غذایی زمستانی برای کاهش علائم یائسگی

    علائم یائسگی چیست, درمان یائسگی زودرس

    اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش علائم یائسگی از قبیل گر گرفتگی کمک می کنند

    یائسگی بخصوص در ماه های زمستان با نشانه هایی از جمله خشکی پوست، افزایش وزن، تعریق شبانه، گر گرفتگی، نوسانات خلقی و خستگی، علائم خود را نشان می دهد.

    به همین دلیل به زنان در معرض یائسگی توصیه می شود که در ماه های سرد سال رژیم غذایی متعادل داشته باشند تا نه تنها باعث استقامت بدنشان شود، بلکه به رفع علائم یائسگی نیز کمک کند:

    حبوبات: به عقیده متخصصان برخی از علائم یائسگی ناشی از کمبود استروژن هستند. رژیم غذایی غنی از فیتواستروژن ها مانند سویا، نخود و عدس، قوی ترین منابع برای کاهش علائم یائسگی هستند. حبوبات علاوه بر این، غنی از اسید فولیک، منیزیم، ویتامین ب و فیبر هستند و ۲۰ تا ۲۵ درصد از نیاز روزانه به پروتئین را تامین می کنند.

    دانه های چیا: غلظت بالای اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ در این دانه ها باعث کاهش التهاب، کاهش احتباس مایعات، کاهش افسردگی و تحریک پذیری می شود. دانه های چیا علائمی مانند گر گرفتگیف عرق کردن و خشکی پوست را نیز کاهش می دهند.

    علائم یائسگی چیست, درمان یائسگی زودرس

    برخی از علائم یائسگی ناشی از کمبود استروژن هستند

    سبزیجات تیره رنگ: این سبزیجات منابع خوبی از کلسیم و منیزیم هستند که هر دو برای سلامت استخوان ها مفید است. مواد غذایی غنی از منیزیم می توانند به کاهش افسردگی، اضطراب و میگرن نیز کمک کنند.

    ماهی آب های سرد: این نوع ماهی ها از قبیل قزل آلا، ماهی خاویار، ساردین و … منابع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و به کاهش علائم یائسگی از قبیل گر گرفتگی کمک می کنند. امگا ۳ ها همچنین نقش موثری در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی دارند که یکی از نگرانی های زنان در هنگام رسیدن به سن یائسگی است. زنان در معرض یائسگی حداقل دو بار در هفته باید ماهی را در رژیم غذایی شان بگنجانند.

    آجیل و دانه ها: گردو، دانه های کدو تنبل، دانه های آفتابگردان، بادام و … منابع غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و روی هستند. مصرف این دانه ها به بهبود تراکم مواد معدنی استخوان ها کمک می کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را در سنین یائسگی کاهش می دهد. مصرف آجیل و دانه ها همچنین منجر به کاهش خطر ابتلا به افسردگی میشود.

    کدو تنبل: غنی از ویتامین آ است؛ یک ویتامین ضروری برای حفظ سلامت پوست، دندان ها، استخوان ها و بافت های نرم. کدو تنبل همچنین سرشار از فیبر است و به کاهش یبوست همراه با تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی کمک می کند.

    آب: نوشیدنی ها می توانند حاوی مواد مغذی باشند، یا برعکس هیچ سودی برای بدن نداشته باشند. حداقل ۸ لیوان آب در روز لازم است. مصرف آب باعث می شود عملکرد کلیه ها در این دوران مطلوب باشد، در حالی که نوشیدنی های حاوی کافئین (مثل قهوه) باعث دفع بیش از حد آب می شود و بدن را کم آب می کند. بعضی از این نوشیدنی ها مقدار کلسیم به دست آمده از موادغذایی را کم می کنند و بعضی دیگر دفع کلسیم از کلیه ها را بیشتر می کنند.

    سعی کنید به جای قهوه و نوشابه گازدار، هر روز از آب میوه استفاده کنید. آب مرکبات حاوی مقادیر زیادی مواد شیمیایی گیاهی است. آب پرتقال حاوی ویتامین سی و اسیدفولیک است. آب هویج حاوی حداقل ۳ ماده مهم است: اسید فنولیک، ترپن ها و کاروتینوئیدها (حاوی بتاکاروتن). آب انگور سیاه حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی است که بسیار سودمند هستند.

    منبع:iec.behdasht.gov.ir
    

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.