هات‌داگ یا ساندویچ بیماری؟!

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #71353
    کاربر عادی
    مشارکت کننده

    گوشت‌های فرآوری شده به دلیل نیترات بالا، اثرات منفی بر سلامت انسان گذاشته و خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهند.


    معرفی هات‌داگ

    منظور از هات‌داگ نوعی سوسیس است که با آن نوعی ساندویچ درست می‌کنند که برای تهیه این نوع ساندویچ، هات‌داگ را به همراه سس و دیگر انواع چاشنی‌ها داخل نان قرار می‌دهند.
    نام دیگر هات‌داگ، فرانکفورتر می‌باشد که این نام را از نام شهر فرانکفورت در کشور آلمان گرفته‌اند.

    تاریخچه

    اختراع این ماده غذایی همچون همبرگر و بستنی به سال 1904 میلادی برمی گردد. البته از سال 64 پس از میلاد، مردمان قاره اروپا، به خصوص آلمانی‌ها انواع دیگر سوسیس را تهیه می‌نمودند. اولین بار، ساندویچ هات‌داگ در شهر نیویورک و در دهه 1860 عرضه شد.

    تا قبل از جنگ جهانی اول، به هات‌داگ فرانکفورتر می‌گفتند. اما با آغاز جنگ، به دلیل عواطف ضد آلمانی، نام آن به هات‌داگ تغییر داده شد. تقریباً پس از پایان جنگ بود که این نام رواج پیدا کرد و دیگر همگان از آن استفاده می‌کردند.

    هات‌داگ را با مواد افزودنی مختلفی مصرف می‌کنند که معروف‌ترین آن‌ها سس مایونز، سس کچاپ، سس خردل، انواع ترشیجات، پیاز ریز شده، کاهو، گوجه فرنگی (ریز شده، ورقه شده یا قاچ شده)، ترشی نعناع و فلفل تند می‌باشند.
    البته مواد افزودنی دیگری هم وجود دارند. می‌توان روی هات‌داگ، پنیر رنده شده به عنوان نوعی ماده افزودنی پاشید. نوعی هات‌داگ هم وجود دارد که از پنیر پرورده در مواد تشکیل دهنده آن استفاده می‌شود و به هات‌داگ پنیری معروف است.

    هات‌داگی که رویش فلفل تند بریزند، به چیلی‌داگ معروف است. چیلی‌داگ و هات‌داگ پنیری از غذاهای مرسوم مکان‌های تفریحی و اعیاد محسوب می‌شوند.

    هات‌داگی که آن را به سیخ می‌کشند و داخل خمیر تهیه شده از آرد ذرت آن را سرخ می‌کنند، به هات‌داگ ذرت معروف است. این نوع غذا را می‌توان به همراه سس خردل مصرف نمود. این غذا به خصوص در ایالات متحده آمریکا بسیار رواج دارد.

    هات‌داگ را معمولاً از گوشت گاو و یا مخلوطی از گوشت گاو با گوشت خوک تهیه می‌کنند (در کشورهایی که مصرف گوشت خوک ممنوع و حرام است، تنها از گوشت گاو برای تهیه هات‌داگ استفاده می‌نمایند). البته هات‌داگ‌های مخصوص را می‌توان از گوشت مرغ، گوشت بوقلمون و یا حتی سبزیجات مختلف تهیه کرد.

    هات‌داگ‌ها را بر حسب مواد به کار رفته در تهیه آن نام گذاری می‌کنند. برای مثال هات‌داگ گاو، هات‌داگی است که تنها از گوشت گاو درست شده است و یا هات‌داگ بوقلمون، از گوشت بوقلمون تهیه شده است.

    هات‌داگ‌ها را پس از اضافه نمودن انواع ادویه، مواد نگه‌دارنده، دودی کردن و یا پختن، برای مصرف عرضه می‌کنند. هات‌داگ را قبل از استفاده می‌توان کبابی کرد، بخارپز نمود و یا آب پز کرد. هات‌داگ‌ها معمولاً 15 سانتی متر طول دارند. اما در برخی مناطق، هات‌داگ‌های 30 سانتی هم عرضه می‌شود.

    از هات‌داگ نسبت به دیگر انواع سوسیس بیشتر استفاده می‌کنند. جزایر اسکاندیناوی، به خصوص کشور دانمارک، مشهورترین هات‌داگ‌ها را تولید می‌نماید.

    هات‌داگ تهیه شده به روش شیکاگو هم معروف است. در تهیه این نوع ساندویچ هات‌داگ، هات‌داگ را داخل نان باگت کنجدی قرار داده و رویش پیاز ریز شده، گوجه فرنگی خرد شده، ترشی نعناع، ترشی فلفل تند، سس خردل و کرفس می‌ریزند. البته در خود شهر شیکاگو، نوع دیگری ساندویچ هات‌داگ عرضه می‌شود که خیلی هم طرفدار دارد و در تهیه آن هات‌داگ کبابی یا سرخ شده را داخل نان گذاشته و به همراه پیاز ریز شده و سس خردل مصرف می‌کنند.

    هات‌داگ و دیابت

    حالا می‌خواهیم طعم خوش هات‌داگ را زیر دندانتان را از بین ببریم. شما حتماً می‌دانید که هات‌داگ و بیکن ( گوشت دودی شده) برای قلب مضر است.

    اما ما خبر بدتری برای شما داریم و آن این که این غذاها خطر ابتلا به بیماری دیابت را نیز افزایش می‌دهد. محققین بیمارستان زنان بریگهام با مطالعه 37309 زن که حد اقل هفته‌ای دو بار از بیکن استفاده می‌کردند متوجه شدند که این افراد 17 درصد بیشتر از کسانی که در هفته یک از این نوع غذاها مصرف می‌کنند در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. این آمار در مورد افرادی که در هفته 2 بار از هات‌داگ استفاده می‌کنند 24 درصد بیشتر از بقیه بود.

    همان طور که می‌دانیم غذاهای غنی از کربوهیدرات و شکر باعث بیماری دیابت می‌شود نه غذاهای سرشار از پروتئین. بنابراین محققین هنوز دلیل این که چرا این نوع غذاها باعث دیابت می‌شود، نمی‌دانند ولی احتمال می‌دهند که نیتریت و نیترات نگه‌دارنده و افزاینده به آن‌ها می‌توانند برای سلول‌های پانکراس سمی و خطر ناک باشد( و آسیب‌دیدگی این سلول‌ها باعث دیابت از نوع دوم می‌شود) البته در کنار این غذاها باید مراقب خوردن شیرینی و سیب زمینی سرخ کرده نیز باشید.

    هات‌داگ به اندازه سیگار برای بدن مضر است
    مرکز تحقیقات سرطان در آمریکا اعلام کرد مصرف 50 گرم گوشت فرآوری شده (تقریباً یک هات‌داگ) به اندازه یک پاکت سیگار به بدن آسیب رسانده و موجب ابتلا به سرطان می‌شود.

    در سال 2010، بیش از 1/1 میلیون هات‌داگ تنها در اتوبانی که مخصوص تردد موتورسواران در خارج از ایندیانا پولیس (مرکز ایالت ایندیانا در ایالات متحده آمریکا) است، فروخته شد. در این اتوبان که محل فروش هات‌داگ است، بیلبوردی نصب شد که عکس روی آن یک بسته سیگار را که درونش پر از هات‌داگ‌های کبابی بود، نشان می‌داد. کنار این جعبه، عکس جمجمه‌ای که نشانه خطر مرگ است قرار داشت که روی آن نوشته شده بود: “اخطار! هات‌داگ سلامت شما را به خطر می‌اندازد.” هدف شرکت مجری پروژه سرطان (cancer project) از نصب این بیلبورد این بود که به همگان بگوید مصرف گوشت‌های فرآوری شده باید به صفر برسد.

    سوزان لوین (susan levin)، متخصص تغذیه و مدیر آموزش تغذیه کمیته پزشکان و مسئولیت پزشکی در آمریکا می‌گوید: “مصرف گوشت‌های فرآوری شده مانند هات‌داگ می‌تواند خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و انواع سرطان را افزایش دهد.”

    این کمیته پیشنهاد داده است تا روی بسته بندی‌های هات‌داگ نیز مانند بسته بندی‌های سیگار، برچسب هشداردهنده نصب شود تا مصرف کنندگان بدانند، هات‌داگ برای سلامتی‌شان ضرر دارد.

    گوشت‌های فرآوری شده به دلیل نیترات بالا، اثرات منفی بر سلامت انسان گذاشته و خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهند.

    بنا به گزارش مرکز تحقیقات سرطان در آمریکا مصرف روزانه تنها 50 گرم گوشت فرآوری شده (تقریباً به اندازه یک هات‌داگ) میزان ابتلا به سرطان دستگاه گوارش را 21 درصد افزایش می‌دهد. سرطان دستگاه گوارش، سومین سرطان شایع در ایالات متحده آمریکا است.

    منبع: ایران سلامت

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.