نگاه یوگا و استفاده از سبزیجات و میوه‌جات در سلامتی پایدار

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #75608
    v.fazel
    مشارکت کننده

    در رژیم غذائی یوگا میوه‌ها و سبزی‌ها نقش اساسی دارند تمرینات یوگا بدن استفاده از رژیم غذائی و تغذیه مناسب نمی‌تواند نقشی مؤثر در سلامتی پایدار داشته باشد.
    برای اینکه بدانیم تغذیه چه تأثیری بر روی جسم و ذهن ما دارد به شرح خواص بعضی از سبزیجات و میوه‌ها می‌پردازیم. تغذیه فقط به منظور پرکردن شکم نیست، بلکه برای حفظ سلامت و شادابی و تأمین انرژی حیاتی مورد لزوم، هر یک از خوراکی‌ها نقش خاص خود را دارند و در این میان میوه‌ها و سبزی‌ها از نظر ضرورت و اهمیت در اولویت قرار می‌گیرند.
    ● نگاهی بیندازیم به نیازهای گوناگون بدن و چگونگی تأمین آنها با مصرف میوه‌ها و سبزی‌های مختلف:
    ▪ برای رفع شکنندگی ناخن‌ها و محکم شدن دندان‌ها، ما به ”کلسیم“ نیازمندیم و این ماده در انواع میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد. به‌ویژه در فصل زمستان استفاده از سیب و گلابی بسیار مفید است. سیب از ویتامین‌های آ ـ ب ـ ث و املاح معدنی نظیر کلسیم، منگنز، فسفر و آهن سرشار است. همچنین موادچربی و سلولز داشته و تنبلی روده را برطرف می‌کند. گلابی نیز در خواص مفید غذائی دست کمی از سیب ندارد و محتوی ویتامین‌های آ ـ ب ـ ب۱ و ب۲ ـ قند از نوع دکستروز و سوربیتول، پروتئین، کالری چربی، کلسیم و آهن است. گلابی میوه‌ای مقوی، مدر، ملین، کاهش‌دهنده فشار خون و مناسب برای بیماران قندی محسوب می‌شود.
    ▪ برای تقویت دید و درخشش چشم‌ها باید به سراغ خوراکی‌های محتوی ویتامین ”آ“ برویم و باز هم در این مورد میوه‌ها و سبزی‌ها نقش مهمی به‌عهده دارند. تخم آفتابگردان به‌ویژه برای تقویت دید تجویز می‌شود. هویج و میوه‌ها و سبزی‌های محتوی ماده ”کاروتن“ نیز موجب تقویت بینائی می‌گردند، زیرا دستگاه گوارش و کبد کاروتن را به ویتامین ”آ“ مبدل می‌کند. همچنین از جعفری، اسفناج، کاهو، زردآلو، گوجه، موز و گوجه‌فرنگی نیز می‌توان استفاده کرد.
    ▪ برای اینکه اعصاب قوی و سالم داشته باشید، باید هر چه بیشتر از غذاهای محتوی انواع ویتامین ”ب“ مصرف کنید. در جوانه گندم، انواع سبزیجات خشک، آرد سبوس‌دار و از میان میوه‌ها به‌خصوص در گردو و بادام ویتامین ب وجود دارد. همچنین از مصرف شیر و ماست و تخم‌مرغ نباید غافل شد و چای نیز در آرامش بخشیدن به اعصاب تأثیر دارد، بی‌آنکه تاکنون زیانی برای آن شناخته شده باشد. برعکس براساس کشفیات تازه مصرف چای برای رقیق کردن خون و جلوگیری از گرفتگی رگ‌ها مفید است.
    ▪ برای کسانی‌که به‌علت روی آوردن به تمرینات یوگا از مصرف گوشت منع شده‌اند، در میان میوه‌ها موز و در میان حبوبات لوبیا بهترین جانشین گوشت است. موز دارای مواد پروتئینی و چربی و انواع ویتامین‌ها و املاح و در واقع یک غذای کامل است. لوبیا از ۲۲ درصد مواد پروتئینی و ۶۲ درصد مواد نشاسته‌ای تشکیل شده و یکی از مقوی‌ترین حبوبات به شمار می‌رود. اگر لوبیا را چند روز در آب خیس کنید و تا زمانی‌که می‌خواهد به اصطلاح نیش بزند آن‌را بپزید، هم زودتر پخته می‌شود و هم سریع‌تر جذب می‌شود و این لوبیای جوانه زده در این هنگام دارای ویتامین‌های گوناگونی هم می‌شود.
    ▪ لوبیا برای افراد لاغر و بی‌جنب و جوش و مبتلایان به رماتیسم، نقرس و فشارخون ضرری ندارد، اما دیابتی و کسانی‌که اوره خونشان بیش از میزان طبیعی است، بهتر است آن‌را مصرف نکنند. به هنگام انجام تمرینات یوگا حتماً از روش‌های مناسب غذائی و تغذیه مناسب استفاده کنید تا هر چه بهتر تن و روان شما به سلامتی پایدار دست یابد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.