نکات مهمی که مادران شیرده بایدبه خاطر بسپارند

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #80096
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    کمک گرفتن از مشاور تغذیه
    شما می‌توانید پس از ماه اول شیردهی تلاش برای بازگشت به وزن طبیعی خود را شروع نمایید، البته نیازهای تغذیه‌ای شما در این دوره با زمان‌های دیگر متفاوت است. از طرف دیگر سرعت کاهش وزن مادر شیرده با حالات معمولی، قطعا متفاوت خواهد بود، لذا تنظیم انرژی و ریزمغذی‌های لازم و نیز رژیم غذایی مطلوب در دوره شیردهی باید توسط متخصص تغذیه صورت گیرد.

    عجله نداشته باشيد
    وزن اضافي در مدت 9 ماه حاصل شده است. پس منطقي است که براي برگشت به حالت اوليه، به چند ماه وقت نياز است، بنابراین هیچگاه نباید از چاقی و افزایش وزن ناشی از حاملگی خود هراس داشته باشید. هیچوقت -حتی پس از افزایش وزن دوره بارداری- برای جلوگیری از عوارض جانبی چاقی و بیماری‌های متابولیک دیر نخواهد بود. علاوه بر این توصیه اکید متخصصان آن است که قبل از آنکه قصد بارداری مجدد داشته باشید حتما وزن خود را به حد مطلوب بازگردانید.

    فيبر
    افزايش مصرف منابع فيبر مانند ميوه‌هاي تازه، سبزي‌جات خام، غلات و نان‌هاي سبوسدار نه تنها موجب بهبود تغذيه مي‌گردد، بلکه به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

    ميزان انرژي
    اگرچه نیاز مادر شیرده به انرژی بیش از مادران غیر‌شیرده است، ولی میزان این افزایش نباید بیش از حد باشد. تا یک ماهگی کودک، میزان نیاز اضافی مادر به کالري 450 کیلوکالری در روز است. این رقم در دو ماهگي 530 کیلوکالری و در سه ماهگي 570 کیلوکالری می‌باشد. زمانی که مادر غذای کمکی را برای کودک شروع می‌کند این میزان به 480 کیلوکالری و در بالاتر از 6 ماهگی به 240 کیلوکالری می‌رسد.

    ورزش منظم
    عامل مهم دیگر برای بازگشت به وزن و اندازه بدن قبل از بارداری، ورزش منظم است، لذا مادر شیرده باید ورزش کند تا فرم بدنش به حالت قبل از بارداری برگردد. هیچ عجله‌ای در کار نیست، اگرچه بسیاری از زنان احساس خستگی زیادی می‌کنند و برخی نیز دچار استرس پس از زایمان هستند، اما ورزش منظم و قابل تحمل هم به کاهش وزن کمک می‌نماید و هم آن که در بهبود اختلالات خلقی کمک‌کننده است. از طرف دیگر اگر نمی‌توانید تمام روز را فعالیت بدنی داشته باشید نباید احساس گناه کنید، چراکه بطور طبیعی با مسوولیت‌های شما این انتظارطبعا منطقی و شدنی نمی‌باشد. تنها از بین فعالیت‌های بدنی، کاری را انجام دهید که به شما احساس بهتری می‌بخشد. داشتن پیاده‌روی حتی در منزل را شروع نمایید. کمی فعالیت، بهتر از فعالیت نداشتن است و صرف کمی وقت در روز برای خودتان، برای بازگشت به وضعیت قبلی بسیار با‌اهمیت خواهد بود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.