نکات تغذیه ای بسیار مفید برای سرماخوردگی!!!

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #71610
    amini
    مشارکت کننده

    تغذیه مناسب برای مقاومت در برابر سرماخوردگی و بهبودی آن بسیار حائز اهمیت است. برای شست و شوی هر چه سریعتر و موثرتر سموم داروها حجم زیادی مایعات بنوشید. آب و آبمیوه تازه می توانند گزینه های مناسبی باشند. از نوشیدن دیورتیک ها(مدر ها) مثل چای و قهوه پرهیز کنید.

    از خوردن شیر و سایر محصولات لبنی پرهیز نمایید. یکسری مطالعات نشان داده اند که مواد موجود در شیر موجب تحریک آزادسازی هیستامین می شوند که این ماده باعث آبریزش و گرفتگی بینی می شود و گرفتگی سینه، سینوس ها و مجاری تنفسی بدتر می شود.

    اگر اشتهایتان به قول معروف کور شده تا وقتی که حجم بالایی مایعات می نوشید اجباری به خوردن نیست. غذاها باید بسیار سبک باشند تا به راحتی هضم شوند. بهترین غذاها سوپ های سبزیجات، عصاره گوشت، سالاد ها، مرغ و ماهی آرام پز است.

    گریپ فروت

    در این دوران یک رژیم متعادل را انتخاب کنید. گریپ فروت میوه بسیار خوبی برای مبارزه با سرما خوردگی است. گریپ فروت حاوی میزان بالایی ویتامین C است. همچنین به سم زدایی کبد کمک می کند. کبد خط حمله سیستم ایمنی شماست و هنگامی که ایمنی تضعیف می شود شما نیاز به ماده قلیایی و غیر اسیدی دارید تا کبد را در رفع سموم یاری نماید. تمام مرکبات هنگامی که در بدن متابولیزه می شوند به قلیا تبدیل می شوند. اما پرتقال و سایر مرکبات برای کمک به ارتقاء عملکرد کبد بسیار شیرین اند. با خوردن گریپ فروت بدن شما سم زدایی به مراتب بهتری دارد.

    کارشناسان خوردن روزانه یک عدد یا بیشتر گریپ فروت و یا تفاله سفید و تلخ مزه آن را برای جلوگیری از سرما خوردگی و تقویت ایمنی توصیه می نمایند.

    هشدار: گریپ فروت ممکن است با یکسری از دارو ها تداخل داشته باشد. از این جمله: دارو های کاهنده کلسترول خون، دارو هایی برای درمان اختلالات روانی، آنتی هیستامین ها و …( مثل لیپیتور). بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه خود در این رابطه مشورت نمایید.

    سوپ سبزیجات و مرغ
    این سوپ به “پنی سیلین یهودی” معروف است و ۸۰۰ سال است که به عنوان یک داروی مردمی مورد استفاده قرار می گیرد. پزشک مصری Moses Maimonides آن را به عنوان درمانی برای سرماخوردگی پیشنهاد کرده است و براستی که این سوپ موثر است و تحقیقات جدید بسیاری بر این موضوع صحه می گذارند.

    محققان بر این باورند که قدرت این سوپ در مقابله با سرماخوردگی نه به خاطر مرغ بلکه به علت سبزیجات موجود در آن است!!! نشان داده شده است که سوپ علایم سرماخوردگی بویژه گرفتگی مجرای تنفسی را بهبود می بخشد.

    غذا های تند
    هر غذای تندی که باعث ریزش اشک از چشمان شما می شود همین اثر را بر روی مجرای بینی شما و تقویت سم زدایی دارد. اگر تمایل به خوردن دارید، یک غذای تند می تواند در مبارزه با سرما خوردگی مفید باشد.

    مایعات گرم بنوشید
    ویروس های سرما خوردگی وقتی درجه حرارت محیط شان حدود ۳۲ درجه سانتیگراد باشد به سرعت رشد و تکثیر می یابند. این در حالی است که اگر درجه حرارت بالاتر باشد احتمال تکثیر آن ها کم می شود. پس نوشیدنی های گرم بنوشید. این نوشیدنی ها گلوی شما را گرم می کنند و به نظر می رسد به این ترتیب تکثیر ویروسی مختل می شود. همچنین مایعات گرم اثری هر چند اندک بر باز کردن مجاری تنفسی شما دارند. نوشیدن نوشیدنی های گیاهی مثل چای زنجبیل بسیار مفید است. چراکه علاوه بر اثر گرمایی، خاصیت ضد ویروسی دارد.

    از شیرینی جات پرهیز کنی
    نوتروفیل ها گروه خاصی از گلبول های سفید هستند که ویروس های سرما خوردگی و دیگر مواد بیگانه را تخریب و نابود می سازند. هنگامی که شما شیرینی جات می خورید نوتروفیل ها سست و تضعیف می شوند. در نتیجه بهتر است در دوران سرما خوردگی از خوردن شیرینی جات صرف نظر کنید. همچنین می توانید از این مسئله به عنوان یک استراتژی دفاعی در فصل سرما خوردگی استفاده نمایید. هر چیزی که شامل هر نوعی شکر باشد شامل ساکاروز، فروکتوز، شربت سیروپ و…می تواند فعالیت نوتروفیل ها را تضعیف کند. بدترین غذاها، آبنبات و شیرینی می باشد که کاملا حاوی شکر هستند و ارزش تغذیه ای ندارند.

    عناب
    اگر در شروع فصل سرما دچار سرماخوردگی شده‌اید و از خشکی سینه و سرفه رنج می‌برید، عناب داروی گیاهی مناسب و کارآمدی است. عناب دارای لعاب فراوان، پروتئین، مواد قندی و مقدار زیادی ویتامین ث است.
    عناب به دلیل داشتن لعاب زیاد، نرم کننده سینه و ضد سرفه است. جوشانده عناب گرفتگی صدا را برطرف می‌کند به علاوه آسم و تنگی نفس را برطرف می‌کند. عناب آرام کننده اعصاب و خواب آور است و بی خوابی و خستگی شدید را برطرف می‌کند.
    البته توجه داشته باشید عناب در اشخاص سرد مزاج باعث نفخ معده می‌شود. این افراد باید عناب را با شکر و مویز بخورند.
    بهتر است این میوه با غذاهای محرک مانند عسل میل شود. دقت کنید که میوه عناب باید در جای خشک و خنک و دور از نور نگهداری شود.

    کلینیک رژیم درمانی نوین_دکترفرشچی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.