نوع غذایی که می‌خوریم بر نحوه عملکرد و تاثیر آنتی بیوتیک‌ها در بدن اثرگذار است

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #72316
    n.fazel
    مشارکت کننده

    آیا می دانید در زمان مصرف آنتی بیوتیک‌ها چه برنامه غذایی باید داشت ؟

    برخی از غذاها می‌توانند تاثیر دارو بر بدن را خنثی کنند. آنتی بیوتیک باکتری‌های مضر را نابود می‌کند اما می‌تواند سبب از بین رفتن میکروب‌های مفید در بدن شود که وجود آنها برای جذب مواد مغذی کلیدی و مهم مثل ویتامین‌های ب و کا ضروری است.

    کارشناسان علوم پزشکی می‌گویند: جایگزین کردن این مواد مغذی از دست رفته از طریق مصرف مولتی ویتامین‌ها یا میوه‌ها و سبزی‌های تازه که سرشار از ویتامین‌ها هستند، ضروری است.

    برای اینکه از مصرف دارو بیشترین سود را ببرید حتما دوز مناسب آن را به کودک بدهید و برای اطمینان از این امر با تجویز و توصیه متخصص دارو را مصرف کنید. گاهی اوقات کودک شما واقعا نیازی به آنتی بیوتیک ندارد برای مثال در مورد عفونت‌های ویروسی آنتی بیوتیک‌ها کاملا بی‌فایده هستند و فقط برای مقابله با عفونت‌های باکتریایی موثرند.

    کارشناسان و پزشکان آمریکا در این مقاله توصیه می‌کنند در صورت تجویز آنتی بیوتیک به کودک بهتر است مواد غذایی پروبیوتیک مثل ماست پروبیوتیک را به رژیم او اضافه کنید.

    پروبیوتیک‌ها که نوع خاصی از باکتری‌ها هستند اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک را درمان می‌کنند. در صورت تجویز آنتی بیوتیک مراقب آهن و کلسیم باشید. غذاهای حاوی این دو ماده مغذی را با آنتی بیوتیک به کودک ندهید چون توانایی بدن در جذب انواع خاصی از آنتی بیوتیک را دچار اختلال می‌کنند. در این مورد توجه داشته باشید زمان دقیق مصرف آنتی بیوتیک واقعا حائز اهمیت است. یعنی اگر ناچار هستید به کودکتان کلسیم، آهن یا مولتی ویتامین بدهید حداقل سه ساعت قبل از زمان خوردن دارو این کار را انجام دهید تا پس از آن فرصت کافی برای جذب دارو وجود داشته باشد.

    همچنین خوردن سوپ همراه با آنتی بیوتیک بهترین گزینه غذایی است اما در عوض مصرف غذاهای اسیدی مثل آب میوه‌های مرکبات و نوشیدنی‌های گازدار و آماده، شکلات، آنتی اسیدها و سس کچاپ که حاوی گوجه فرنگی است را کاهش دهید.

    در صورت تجویز آنتی بیوتیک برای کودک به جز ماست از دادن سایر فرآورده‌های لبنی به کودک خودداری کنید. علاوه بر اینها خوردن تخمه کدو که غنی از عنصر روی است در این مواقع توصیه می‌شود. روی طول دوره فعالیت ویروس‌های سرماخوردگی را کاهش می‌شود.

    دکتر اینگیرید کولستاد، نتایج مطالعات و بررسی‌های خود را در کتاب “غذا و ریزمغذی‌ها در کنترل بیماری‌ها” به چاپ رسانده است.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.