نقش تغذیه در درمان قاعدگی دردناك

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #68213
    saemi
    مشارکت کننده

    این بیماری كه در شروع دوران قاعدگی در خانمهایی كه به سن بلوغ می رسند دیده می شود معمولاٌ پس از گذشت چند سال از سنین بلوغ و بالاخص پس از زایمان از شدت آن كاسته می شود.
    دیسمنوره یا قاعدگی دردناك به دو دسته تقسیم می شود در نوع اولیه این بیماری كه در شروع دوران قاعدگی در خانمهایی كه به سن بلوغ می رسند دیده می شود معمولاٌ پس از گذشت چند سال از سنین بلوغ و بالاخص پس از زایمان از شدت آن كاسته می شود. در نوع ثانویه این بیماری بعلت بیماریهای لگن از جمله اندومتریوز ایجاد می شود. ترشح نوعی اسیدهای چرب شبه هورمونی بنام پروستاگلاندین باعث انقباض عضلات رحم می شود و باعث بروز دیسمنوره می گردد.
    اندومتریوز بیماری است كه در آن سلولهای رحم در خارج از رحم رشد می كنند. این سلولها معمولاٌ تحت تاثیر هورمونهای زنانه قرار می گیرند. با این حال بعلت خونرسانی بیشتر در این ناحیه التهاب و درد بوجود می آید.

    فیبروئید رحمی، تومورهای عضلانی هستند كه در صورت افزایش فعالیت هورمونها بالاخص استروژن بهنگام بلوغ دیده می شوند این تومورها در خانمهایی كه در سنین باروری هستند دیده می شوند. تومورهای مذكور بدخیم نیستند.
    قرص های ضد بارداری با افزایش سطح استروژن خون می توانند از علل این بیماری باشند علایم این بیماری شامل احساس پری مثانه، تكرر ادرار و قاعدگی بسیار دردناك است.

    منوراژی حالتی از قاعدگی بسیار دردناك است كه لازم است علت آن سریعاً تشخیص داده شده و درمان شود چراكه در غیر این صورت بعلت شدت خونریزی كمبود آهن ایجاد شده و برای جبران و پیشگیری از عوارض آن بایستی از داروهای مكمل آهن استفاده كرد از علل مهم این بیماری كمبود ویتامین A ، استفاده از IUD و كم كاری غده تیروئید است.

    آمنوره به حالتی گفته می شود كه در آن قاعدگی بسیار نامنظم بوده و یاحتی قطع می شود. علت اصلی این بیماری مصرف كم چربی و یا استفاده از رژیم های غذایی بسیار كم چرب می باشد.
    استروژن هورمونی است كه دوره های قاعدگی را تنظیم می كند ساختمان این هورمون از چربی و كلسترول تشكیل شده است و بنابراین مقدار چربی كافی برای ساخت و تثبیت این هورمون در بدن لازم است روغن زیتون منبع بسیار مناسبی برای این نوع چربی است.
    در اثر فعالیت هورمونهای جنسی در دوران قاعدگی احتباس مایعات در بدن ایجاد می شود كه توصیه می گردد با مصرف محدود مواد شور و نمك و همچنین انجام ورزشهای مناسب از این مسئله پیشگیری شود.چربی های اشباع شده كه در تخم مرغ و گوشت به فراوانی موجود است سبب افزایش مشكلات مربوط به قاعدگی دردناك می شود بنابراین توصیه می شود در این دوره از مصرف اینگونه مواد پرچرب پرهیز گردد. روغن هسته انگور سبب جلوگیری از انقباضات دردناك رحمی می شود.
    مواد مغذی مفید برای قاعدگی دردناك:
    ویتامین A ویتامین C بیوفلاونئوئید ویتامین E
    نیاسین كلسیم منیزیوم روغن‌هسته‌انگور

    مواد غذایی مفید برای قاعدگی دردناك:

    ماهی‌پرچرب ماهی قزل‌الا ماهی ساردینی میوهای‌تازه
    تن ماهی جنوب (ماهی اقیانوس) آناناس آناناس حبوبات
    سبزی تازه مارچوبه هویج جو
    آجیل لوبیا و باقلا روغن‌زیتون زنجبیل و دارچین

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.