نفح و راه حل تغذیه ای آن

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #72774
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    معمولا خوردن مواد فيبردار مانند کلم، کاهو و حبوبات که حاوي مواد ساکاريدي هستند و مدت‌زمان بيشتري در روده مي‌مانند باعث فعاليت بيشتر ميکروب‌ها مي‌شود و گاز بيشتر و بدبوتري ايجاد مي‌کنند به همين دليل افرادي که به‌خصوص از اين مشکل رنج مي‌برند بهتر است چنين موادي را کمتر مصرف کنند. يبوست هم در ايجاد اين مشکل سهم بسزايي دارد زيرا هرچه مدفوع زمان کوتاه‌تري در دستگاه گوارش باقي بماند فرصت کمتري در اختيار باکتري‌ها قرار مي‌گيرد و گاز سولفوردار کمتري توليد مي‌شود. اصلاح شيوه زندگي و بهتر کردن اجابت‌مزاج و بهبود يبوست در کاهش اين مشکل موثر است. بهتر است به جاي مواد فيبردار از انواع ميوه‌ها و سبزي‌هاي ديگر استفاده شود.
    يکي از مشکل‌هايي که به صورت شايع در افراد ديده مي‌شود وجود نداشتن آنزيم هضم شير يا لاکتاز در بدن است درنتيجه وقتي اين افراد شير مي‌خورند، قند شير يا لاکتوز در بدنشان هضم نمي‌شود. قند شير هضم‌نشده وارد روده‌ها مي‌شود و باکتري‌ها آن را تخمير مي‌کنند و گاز توليد مي‌کند بنابراين اين افراد به خاطر مصرف شير و لبنيات دچار نفخ و سروصداي شکم مي‌شوند. اين حالت به جز ماست و دوغ با همه محصولات شيري اتفاق مي‌افتد. زيرا قند اين دو محصول، طي فرآيند توليد تجزيه مي‌شود. به همين دليل به چنين افرادي توصيه مي‌کنيم نيازهاي لبني خود را يا بيشتر با مايعات و دوغ تامين کنند يا از محصولات و فرآورده‌هاي بدون لاکتوز و آنزيم هضم شير که به صورت قرص در بازار وجود دارد استفاده کنند. بيماري ديگر بيماري سلياک يا حساسيت به پروتئين گندم است. افرادي که به سلياک مبتلا هستند در هضم و جذب گندم و جو دچار مشکل مي‌شوند و علايمي چون نفخ و مشکلات گوارشي مانند اسهال و دل‌درد دارند. يک علت بسيار شايع ديگر در ايجاد نفخ، وجود ميکروب‌ ژيارديا در دستگاه گوارش است. ژيارديا يک نوع انگل گوارشي است که توسط آب و سبزي‌هاي آلوده وارد دستگاه گوارش مي‌شود. وجود اين ميکروب هم عوارضي مانند نفخ، سروصداي شکم، باد و احساس اتساع شکم ايجاد مي‌کند، بنابراين افرادي که نفخ مقاوم دارند بايد به اين مساله نيز توجه کنند. بيماري شايع ديگر افزايش ميکروب‌هاي داخل دستگاه گوارش است. وقتي ميکروب‌ها در روده زياد مي‌شوند توليد گاز در روده بزرگ افزايش پيدا مي‌کند و عوارضي مانند دفع گاز، اتساع شکم و مشکلاتي در قسمت‌هاي تحتاني دستگاه گوارش ايجاد مي‌شود. افرادي که از اين مشکل رنج مي‌برند، مي‌توانند زير نظر پزشک از يک دوره آنتي‌بيوتيک استفاده کنند و درمان شوند. علت شايع ديگر در ايجاد نفخ بيماري IBS يا نشانگان روده تحريک‌پذير است. افرادي که به IBS مبتلا هستند عمدتا از درد شکم، اسهال و يبوست رنج مي‌برند، اما در درصدي از بيماران علاوه بر اين مشکلات احساس نفخ و اتساع شکم نيز ديده مي‌شود. تاخير در تخليه معده نيز عامل مهم ديگري در ايجاد گازهاي دستگاه گوارش است. معده بعضي از افراد بدون علت يا با علت زمينه‌اي بيماري‌هايي مثل ديابت و کم‌کاري تيروييد به خوبي تخليه نمي‌شود و باعث ايجاد نفخ و اتساع شکم مي‌شود.
    معمولا داروهاي گياهي که عمدتا با پايه نعناع ساخته مي‌شوند براي نفخ دستگاه گوارش فوقاني مفيد هستند البته به شرط اينکه بيمار مشکل ريفلاکس و يبوست نداشته باشد زيرا نعناع باعث بدتر شدن اين دو مشکل مي‌شود اما همين داروها براي افرادي که داراي نفخ روده هستند موثر نيست. براي نفخ روده داروي گياهي خاصي وجود ندارد و از آنجا که مشکل عمدتا ميکروبي است، فرد بايد آنتي‌بيوتيک‌درماني شود.
    سلامت

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.