نارسایی کلیه موجب افزایش کراتینین در خون می‌شود

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #90429
    m.jarahzadeh
    مشارکت کننده

    دکتر نیستانی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: روزانه حدود 2 درصد کراتین در بدن به کراتینین تبدیل می‌شود و بنابراین افزایش جریان خون به کلیه موجب فیلتر کردن کراتینین شده و با ادرار دفع می‌کند اما از آنجائیکه توده ماهیچه‌ای بدن ثابت است، دفع کراتین نیز در محدوده خاصی وجود دارد.

    وی تصریح کرد: چون کلیه میزان دفع کراتینین را ثابت نگه می‌دارد، در نتیجه میزان دفع آن شاخص خوبی برای ارزیابی کلیه‌ها است، چون افزایش دفع آن نشان می‌دهد که کلیه به خوبی کار نمی‌کند.

    وی در پاسخ به این سوال که میزان طبیعی کراتینین در خون چقدر است، گفت: این میزان در خانم‌ها بطور متوسط 1.1 تا 5 میلی‌گرم در روز است و همچنین در مردان به علت دارا بودن بیشتر از ماهیچه‌ها حدود 2.1 تا 6 میلی‌گرم است.

    همچنین فردی که دارای 1 کلیه است سطح کراتین او بین 8.1 تا 9.1 میلی‌گرم متغیر است و اگر این میزان بیشتر از 10 میلی‌گرم در روز باشد نشانه آسیب کلیوی است و باید عمل دیالیز انجام گیرد.

    وی در ادامه گفت: از عواملی که می‌توان برای افزایش کراتینین در خون یا نارسایی کلیه برشمرد می‌توان به احساس خشکی و کم آبی، خستگی، کوتاهی نفس و همچنین سرگیجه اشاره کرد.

    وی در پایان گفت: هر شرایطی که عملکرد کلیه را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است باعث این عارضه شده و حتی ممکن است بدون دلیل باشد.اما معمول‌ترین علت حاد شدن بیماری، فشار‌خون بالا و دیابت است. البته بعضی دارو‌ها نیز منجر به افزایش کراتینین می شوند که باید مراقب عوارض آنها بود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.