میوه های تازه مغذی ترند یا میوه های خشک؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #68003
    yousefi
    مشارکت کننده

    خشك كردن مواد غذایی برای نگهداری بهتر آنها در طول سال و ایجاد امكان دسترسی به آنها در شرایط و فصولی كه به صورت تازه وجود ندارند از سال‌ها پیش مرسوم و متداول بوده است اما چند سالی است كه با نسل جدیدی از میوه‌های خشك شده آشنا شده ایم كه شباهت كمی ‌با آلبالو خشكه و برگه هلویی دارد كه اغلب مادر بزرگ خانواده مسول تولید آن بود كه با طعم خوشمزه‌اش برای استفاده در زمستان مناسب به شمار می‌آمد، میوه‌های خشك شده چیپس مانندی كه البته به قیمت گرانی هم به فروش می‌رسند. شاید سوال شما هم این باشد كه آیا این میوه‌ها ارزش تغذیه‌ای خوبی هم دارند یا نه؟ به هر حال توصیه تمام متخصصان تغذیه مصرف حداقل دو تا سه واحد میوه در روز است. سوال این است كه آیا می‌توان میوه‌های خشك را جایگزین این واحد‌ها كرد یا خیر؟…

    میوه‌ها به دو صورت خشک می شوند:
    1) به‌طور طبیعی
    2) با دستگاه، مانند دستگاه خشک کن مواد غذایی

    کشمش، خرما و آلو خشک نمونه‌هایی از اینها هستند. سایر میوه‌هایی که می‌توان آنها را خشک کرد شامل سیب، زردآلو، موز، توت، کیوی، انجیر، انبه، هلو، گلابی، آناناس، توت فرنگی، گوجه فرنگی و خرمالو است.
    در فرآیند خشك كردن میوه‌ها به علت حذف مقداری از آب آن غلظت سایر مواد مغذی بالاتر می‌رود. موارد استثنا آن دسته از مواد مغذی هستند كه به گذشت زمان و حرارت حساس بوده و با قرار گرفتن در معرض این فرآیندها از بین می‌روند. در این دسته از مواد مغذی برای مثال ویتامین C در فرآیند خشك كردن كاهش یافته یا به كلی از بین می‌روند. از سوی دیگر میوه‌های خشک منبع غنی ویتامین‌های A، B1، B2، B3، B6 و پانتوتنیک اسید و نیز املاحی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز هستند و هر 100 گرم میوه خشک تقریباً 250 کالری انرژی و 1 تا 5 گرم پروتئین دارد.
    میوه‌های خشک شده انرژی بیشتری دارند
    اگر قصد شما از مصرف میوه‌های خشك تامین انرژی باشد، می‌توانید از این بابت مطمئن باشید. میوه‌های خشك به علت تغلیظ مواد قندی در آنها انرژی بالایی دارند. برای مثال یك چهارم لیوان زردآلوی خشك محتوی 75 كالری است در حالی كه همین مقدار كالری در یك لیوان كامل زردآلو تازه وجود دارد. به طور معمول میوه‌های تازه جزو مواد غذایی با شیرینی متوسط طبقه‌‌بندی می‌شوند. در حالی كه میوه‌های خشك را جزو مواد غذایی شیرین به حساب می‌آوریم. همین انرژی متراكم شده برای كسانی كه قصد كم كردن وزنشان را دارند دردسر ساز است و باید به این مساله توجه كنند. میوه‌هایی كه به صورت صنعتی خشك می‌شوند بسته به شكل فرآیند استفاده شده برای خشك شدن ارزش تغذیه ای متفاوتی دارند.

    مفید است به شرطی که…
    از مجموع آنچه گفته شد می‌توان نتیجه گرفت كه اگر چه میوه‌های خشك مواد غذایی سالمی‌ هستند اما باید در مصرف آنها اعتدال را در نظر گرفت و به جز در موارد خاص نمی‌توان آنها را به طور كامل جایگزین مصرف میوه‌های تازه كرد. ازدست رفتن بخشی از مواد مغذی كه منظور ما از مصرف واحد‌های میوه تامین آنهاست مانند برخی از ویتامین‌ها به خصوص ویتامین C و برخی از آنتی اكسیدان‌ها هنگام خشك كردن با هر فرآیندی كه انجام شود موجب می‌شود این مواد غذایی در مقایسه ارزش غذایی كمتری داشته باشند اما دوباره گوشزد می‌كنیم در صورتی كه امكان دسترسی به میوه تازه نباشد، استفاده از این میوه‌ها مفید است البته اگر به مشكل ملكه انگلیس برنخوریم كه گفته بود اگر مردم نان ندارند بخورند بروند شیرینی بخورند!

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.