مواد مغذی در افزایش دوپامین

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #79730
    s.farzi
    مشارکت کننده

    هورمون مغزی دوپامین به ما توانایی و انرژی می‌دهد و کمبود آن باعث خستگی و بی‌حوصلگی در افراد می‌شود. از آن‌جا که دوپامین در هسته تمایلات جنسی و نیازهای حیاتی ما انسان‌هاست و انگیزه لازم را برای انجام هر کاری در ما ایجاد می‌کند، افزایش آن با موادغذایی خیلی سالم‌تر و بهتر از استفاده از موادمخدر و محرک‌زاست و نتایج یافته‌ها در این‌باره توضیح می‌دهد که عملکرد بد سیستم دوپامین تنها در پدیده‌های وابستگی و اعتیاد شرکت ندارد، بلکه نقش مهمی هم در بروز بیماری‌هایی چون اسکیزوفرنی و بعضی از انواع فوبی‌ها ایفا می‌کند. سطح متوازنی از دوپامین برای داشتن سلامت روانی الزامی است و در مقابل زیاد بودن دوپامین هم منجر به رفتارهای بی‌بند و بار و بی‌قیدانه می‌شود.

    اگر دوپامین در بدن کافی نباشد مسلما احساس خوبی نداریم و دنیا در نظرمان تیره‌وتار است. از آن‌جا که ناقل عصبی دوپامین، باعث افزایش سرخوشی می‌شود، متخصصان برای منع کردن افراد به مواد محرک‌زا و اعتیادآور یک‌سری منابع غذایی را معرفی کرده‌اند که باعث افزایش دوپامین می‌شود از جمله:

    گوشت سفید (مرغ و ماهی): گوشت مرغ مانند تخم‌مرغ دارای پروتئین است که سطح ناقلان عصبی تحریک‌کننده یعنی دوپامین را افزایش می‌دهد. گوشت ماهی نیز علاوه بر اسیدهای چرب امگا 3، به تولید ناقل‌های عصبی می‌پردازد که البته بیشتر در ماهی‌های قزل‌آلا، ماهی‌تن و ساردین است.

    تخم‌مرغ: مطالعات دانشگاه برکلی کالیفرنیا پیشنهاد می‌دهد که افرادی که دچار افسردگی هستند، سروتونین دوپامین کمی در مغزشان وجود دارد. یکی از راه‌های درمان افسردگی طبیعی افزایش میزان دوپامین از طریق خوردن غذاهای غنی از پروتئین از جمله تخم‌مرغ است.

    جوانه گندم: جوانه گندم منبع خوبی برای افزایش دوپامین است که باعث سنتز آن می‌شود. آب هندوانه: در آب هندوانه ویتامین ب6 وجود دارد و این ویتامین برای تولید ناقلان عصبی سروتونین و دوپامین استفاده می‌شود و برای بدن ضروری هستند.

    موز: موز از اسیدآمینه‌های سلول‌های عصبی است که به دوپامین تبدیل می‌شود.

    سیب: ترکیب یافته‌شده در این میوه به نام «کوئرستین» آنتی‌اکسیدانی است که نه‌تنها در پیشگیری از سرطان موثر شناخته شده است، بلکه نقش مهمی در پیشگیری از بی‌نظمی‌های مربوط به بازسازی سلول‌های عصبی دارد.

    چغندر: در چغندر، بتایین اسیدآمینه وجود دارد. بتایین به‌عنوان محرک تولیدSAM-e است. بدن بدونSAM-e یعنی همان ماده‌ای که بتایین آن را تولید می‌کند، نمی‌تواند فعالیت کند. SAM-eبه‌طور مستقیم با تولید هورمون‌های خاصی مثل دوپامین مرتبط است.

    پنیر: پنیر منبع غذایی شناخته‌شده‌ای است که به دلیل پروتئین آن در افزایش دوپامین موثر است. پنیر کوتاژ یا کوارک که محصول کشک و پنیر با طعم ملایم است نسبت به سایر مواد لبنی برای افزایش دوپامین ارجحیت دارد زیرا این پنیر حاوی پروتئینی است که باعث بهبود وضعیت روحی و بالارفتن سطح انرژی می‌شود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.