مواد غذایی و مکمل ها در بارداری

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #72897
    m.abolfathi
    مشارکت کننده

    [align=right] سالاد را پیش از غذا و با فاصله میل کنید.
    در هر وعده، بهتر است از یک نوع غذا میل کنید.
    میوه ها و سبزی های تازه را به عنوان میان وعده و با شکم خالی میل کنید. با آرامی و به آهستگی و در محیطی آرام و یا با موسیقی ملایم غذای تان را میل کنید.برنامه خوردنی های روزانه تان را می توانید مانند جدول زیر، تهیه نمایید.صبحانه ساعت 10 صبح ناهار عصرانه شام یک سهم نان لواش، پنیرگردو، میوه تازه . با چایکم رنگ شیرین شده سیب متوسط یک عدد .

    2-3 عدد بیسکوییت یا یک تکه نان یک سهم از نان ،گوشت مرغ ، سبزی خوردن،ماست یک عددپرتقال متوسط ماکارونی با گوشت چرخ کرده، سالاد فصل،دوغ. یک سهم از هرکدامیک سهم نان ، مربا، شیر ،چای کم رنگ همراه با 2-1 خرما یک سهم میوه فصل ، نان ، پنیر عدس پلو ، سبزی خوردن از هر کدامیک سهم یک سهم میوه با ماست ،دو عدد بیسکوییت یا یک تکه نان املت تخم مرغ ، سالاد فصل و نان از هر کدام یک سهمنان،تخم مرغ، شیر، از هر کدام یک سهم و چای شیرین یا چای با خرما یک سهم میوه فصلو بیسکوییت یک سهم سبزی پلو با ماهی ، سالاد فصل یک سهم سیب یا میوه فصل با نان آش بلغور ، ماستاز هر کدام یک سهم دیگر روزهای هفته تان را نیز به همین ترتیب پر نمایید.

    آب : حدود 65 درصد از وزن بدن ما را آب تشکیل می دهد. آب دمای بدن را تنظیم کرده با افزایش حرکت های روده، از یبوست پیش گیری می کند و سبب دفع اوره و مواد سمی ناشی از متابولیسم پروتئین های غذا نیز می گردد.

    هر چه بافت ماهیچه ای( حجم عضلات) بیشتر باشد، آب بیشتری را به خود جذب می کند. 80 درصد از بافت مغز را آب تشکیل می دهد و از عناصر مهم در غضروف استخوانی و مایع زلال دور مفصلی است.
    سودمندی های نوشیدن آب: با کمک نوشیدن آب فراوان، نمک و سموم سرطان زا از بدن دفع می شود. به کاهش وزن کمک می کند .
    در صورت احساس گرسنگی می توان آب نوشید که بدون کالری و چربی است و با افزایش متابولیسم بدن، کالری ها را می سوزاند. تقریبا 30 دقیقه پس از نوشیدن آب ، متابولیسم بدن آغاز گشته، کالری های اضافی سوزانده می شود. نیز با نوشیدن آب، بزاق دهان ترشح شده و اسید تولید شده در دهان را خنثی می کند. زیرا اسید سبب آسیب دیدگی مینای دندان می شود. پس با نوشیدن آب کافی و و کاهش دریافت مواد قندی از پوسیدگی دندان های تان پیش گیری نمایید. آب مورد نیاز بدن تان از راه نوشیدن مایعات ( آّب، آب میوه، چای، …) و خوردن انواع خورش، سوپ، میوه ها و … و نیز از راه سوخت و ساز مواد مغذی (چربی، پروتئین،…) در بدن تامین می کنید.
    به در بارداری اهمیت بسیاری دارد. هورمون های بارداری با ذخیره و مصرف مایعات بدن، سبب نگه داری و بازجذب آب می گردند. حجم خون شما در بارداری2 برابر (حدود ماه هفتم) می شود و مایع آمنیوتیک افزایش می یابد. از طرفی در دوران بارداری، میزان تصفیه کلیه ای نیز بالا می رود.بنابر این با نوشیدن آب کافی می توان از بار اضافی کلیه هاست. دفع و از دست رفتن آب بدن نیز از راه های زیر امکان پذیر است:
    دفع از راه کلیه ها(ادراری) – از راه روده (دفع مدفوع) – پوستی (عرق کردن) – تبخیر پوستی و بازدم تنفسی(نامحسوس آب را کم می کند)
    – در مواردی مانند اسهال و استفراغ اگر طولانی شود، در موارد سوختگی ها ، در خون ریزی های شدید، و نیز در هنگام مصرف مدرها (مواد ادرار آور) آب بدن از دست می رود.

    پس با نوشیدن آب کافی در دوران بارداری تان از خشکی پوست ،یبوست، زایمان زودرس و … پیش گیری نمایید. از نوشیدن بی رویه آب نیز باید خودداری شود زیرا نوشیدن بیش از 8 لیوان آب در روز، توازن سدیم بدن را به هم میریزد و این عدم تعادل سدیم می تواند مشکلات قلبی و گوارشی به همراه داشته باشد.
    برای کسانی که در مناطق گرمسیر زندگی می کنند و یا در فصل های گرم سال و در افرادی که کار و فعالیت بیشتری دارند، مقدار بیشتری آب مورد نیاز است.[/align][align=right][/align]

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.