مقدار مصرف امگا ۳ ، امگا ۶ ، ماهی و میزان شیوع بیماری های مزمن کلیوی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #73622
    Zohre Azimi
    مشارکت کننده

    اعتقاد بر این است که اسید چرب های غیراشباع با چند باند دوگانه PUFA))، شامل اسید های چرب بلند زنجیره و آلفا لینولنیک اسید به علت خواص ضد التهابی می توانند نقش محافظت کننده ای در برابر آسیب های ناشی از بیماری های کلیوی داشته باشد.
    در رابطه با این فرضیه چند مطالعه اپیدمیولوژیک توسط محققین دانشگاه سیدنی صورت گرفت. در یکی از این مطالعات به بررسی رابطه بین دریافت غذایی PUFA (n-3, n-6 and α-linolenic acid)، ماهی و شیوع بیماری های مزمن کلیوی پرداخته شد.
    نتایج حاصل از این مطالعات نشان داد، در افرادی که بیشترین دریافت غذایی از اسیدچرب های بلند زنجیره n-3 را داشتند احتمال ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی به طور قابل توجهی کمتر از افرادی بود که کمترین مصرف را از این دسته از اسیدهای چرب داشته اند. دریافت آلفا- لینولنیک اسید نیز تاثیرات مثبتی بر شرایط بیماران کلیوی داشت.
    مطالعه فوق موید این حقیقت است که افزایش دریافت غذایی اسید چرب امگا 3 n-3 PUFA)) و ماهی، شیوع بیماری های مزمن کلیوی را کاهش می دهد. لذا گنجاندن ماهی و منابع غذایی حاوی اسیدچرب امگا 3 در برنامه غذایی می تواند در حفظ عملکرد سالم کلیه ها نقش مهمی ایفا کند.
    Br J Nutr. 2011 May;105(9):1361-8. Epub 2011 Jan 24

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.