مقایسه‌ای بین غذاهای خانگی و صنعتی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #80317
    v.fazel
    مشارکت کننده

    از نظر تغذیه‌ای، به دلایل مختلف غذاهای خانگی و محلی با ارزش‌تر از غذاهای صنعتی هستند.

    * به عنوان مثال غذاهای صنعتی حاوی ترکیبات نگه‌دارنده‌ای هستند که در طولانی‌مدت به خصوص می‌توانند برای سلامت افراد آسیب‌پذیر مثل کودکان، زنان باردار و شیرده یا سالمندان یا افراد در معرض آلرژی‌های غذایی مضر باشند.

    * در ضمن، چربی و نمک در غذاهای صنعتی بیشتر از غذاهای خانگی است.

    غذاهای خانگی,غذاهای صنعتی ,زندگی سالم

    * از سوی دیگر غذاهای صنعتی از نظر ویتامین‌ها فقیرتر از غذاهای خانگی و به ویژه محلی‌اند مثلاً سبزی‌ها در مرحله آخر به غذاهای خانگی اضافه می‌شوند و شیوه پخت به گونه‌ای است که مواد مغذی با ارزش، در غذا بهتر حفظ می‌شوند ولی در صنعت، تمام مواد غذایی در شرایط یکسانی پخته می‌شوند و حرارت بالای پاستوریزاسیون هم باعث می‌شود بیشتر ویتامین‌ها از بین بروند اما از نظر مواد معدنی، تفاوت بارزی میان غذاهای خانگی، محلی و صنعتی وجود ندارد.

    * تفاوت دیگر در تازگی مواد غذایی است. مواد غذایی صنعتی معمولاً به دلیل حرارت بالا و اضافه کردن نگه دارنده‌ها به مدت طولانی قابل نگهداری‌اند. در طول این مدت عطر و طعم آن‌ها، از بین می‌رود. در واقع، در غذاهای خانگی میزان حرارت، مدت نگهداری و نحوه پخت به گونه‌ای است که این مواد از بین نمی‌رود و تفاوت طعم و بو از اینجا نشأت می‌گیرد و در مجموع غذاهای خانگی و محلی لذیذتر و سالم‌تر هستند.

    البته غذاهای صنعتی هم مزایایی دارند که با توجه به شرایط، لازم است آن‌ها را انتخاب کنیم.

    * به عنوان مثال خیلی راحت در همه‌جا در دسترس هستند و باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شوند. اگر فردی عجله داشته باشد یا وقت یا لوازم تهیه غذا را نداشته باشد، بهتر است از غذاهای صنعتی استفاده کند.

    * از نظر قیمتی نیز غذاهای صنعتی چون در مقادیر انبوه تولید می‌شوند، ارزان‌تر از غذاهای خانگی و محلی هستند.

    * از سوی دیگر غذاهای صنعتی را مدت بیشتری می‌توان نگه داشت و در طول زمانی که روی بسته‌بندی به عنوان تاریخ تولید تا انقضا درج شده، اگر ماده غذایی از بسته‌بندی خارج نشود قابل نگهداری در خارج از یخچال است اما غذاهای خانگی را به هیچ عنوان نمی‌توان برای مدت طولانی نگه داشت مگر آن که داخل فریزر قرار گیرند که در آن حالت نیز مقداری از مواد مغذی‌شان کاسته می‌شود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.