مضرات مصرف بیش از اندازه آجیل در ایام عید

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #116314
    nashenas
    مشارکت کننده

    مضرات مصرف بیش از اندازه آجیل در ایام عید
    آجیل‌های خوشمزه‌ای که معمولا در ایام عید، میهمان خانه‌ها می‌شوند، فواید زیادی دارند، اما وقتی بیش از اندازه خورده شوند، ممکن است همین آجیل ها اثرات معکوسی به جا بگذارند.

    مضرات مغزدانه‌ها و آجیل‌ها
    آجیل‌های رنگارنگ و خوشمزه‌ای که معمولا در ایام عید، میهمان خانه‌ها می‌شوند، فواید زیادی دارند و مانع بروز برخی بیماری‌ها می‌شوند، اما وقتی به ‌طور اصولی مصرف نشوند یا حتی بیش از اندازه خورده شوند، ممکن است اثرات معکوسی به جا بگذارند و به ضرر سلامتی تمام شوند.

    اغلب دانه‌های خوراکی برای سلامت قلب و عروق، مبارزه با سرطان، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و حتی کاهش وزن مفیدند، اما در نقطه مقابل، مصرف بیش از حد آنها دقیقا می‌تواند اثرات متضادی به جا بگذارد. محققان به‌طور کلی توصیه می‌کنند که افراد روزانه حدود ۲۴ عدد بادام، ۱۸ عدد پسته و ۱۴ عدد نصف گردو را در رژیم غذایی خود قرار دهند و از فواید آن بهره‌مند شوند.

    اضافه‌وزن و چاقی
    بسیاری از مطالعات صورت‌گرفته حاکی از آن است که خوردن آجیل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، از این‌رو محققان به افرادی که دچار اضافه‌وزن هستند توصیه می‌کنند که این دانه‌های خوراکی مفید را در رژیم غذایی خود قرار دهند. اما این نتیجه زمانی حاصل می‌شود که در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنند، به‌طوری که مصرف بیش از اندازه و حجم بالایی از آجیل در طول روز سبب اضافه وزن در افراد می‌شود.

    دانه‌های خوراکی به دلیل چربی بالایی که دارند، کالری زیادی را در خود جای داده‌اند به این معنا که مقدار انرژی دریافتی از آنها نسبت به برخی دیگر از موادغذایی بالاتر است. به‌عنوان مثال، ۲۸گرم بادام حدود ۱۶۳ کالری انرژی دارد، درحالی که همین مقدار پاستای پخته تنها ۳۷ کالری انرژی دارد. محققان برای جلوگیری از افزایش وزن ناشی از خوردن آجیل توصیه می‌کنند، روزانه ‌تنها ۲۸ گرم ترکیبی از انواع آجیل را مصرف کنید که به اندازه یک کف دست می‌شود. متخصصان تغذیه عنوان کردند که یک وعده آجیل در روز معادل یک‌سوم فنجان است.

    مشکلات گوارشی
    اگر بعد از خوردن آجیل احساس نفخ در معده خود می‌کنید، بدانید شما تنها فردی نیستید که با این مشکل مواجه می‌شوید، بلکه بسیاری از افراد بعد از خوردن این دانه‌های خوراکی چنین مشکلی را تجربه می‌کنند. در واقع، مشکلات گوارشی مانند نفخ معده و ایجاد گاز در دستگاه گوارش از شایع‌ترین عوارض خوردن آجیل است.

    آجیل سرشار از فیبر است که یکی از فواید آن به شمار می‌رود. سیستم گوارشی انسان برای هضم غذا به مقداری فیبر نیاز دارد، اما زمانی که حجم آن در معده بالا می‌رود، ایجاد نفخ، گاز معده و اسهال می‌کند. افراد بالغ در طول روز باید بین ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر مصرف کنند. وجود ترکیباتی چون فیتات‌ها و تانن در این دانه‌های خوراکی، هضم آن را دشوار می‌کند. از سوی دیگر، حتی اگر دچار نفخ و گاز معده نشوید، چربی بالایی که در دانه‌های خوراکی وجود دارد، ممکن است باعث بروز اسهال شود.

    مشکلات پوست و مو
    یکی از مشکلاتی که به دنبال خوردن مقادیر بیش از حد آجیل و دانه‌های خوراکی رخ می‌دهد، ریزش موها، شکنندگی ناخن‌ها، بوی نامطبوع دهان و درد ماهیچه‌ها و دردهای مفصلی است. تمام علائمی که بیان شد، به دلیل مسمویت ناشی از مصرف بیش از حد سلینیوم است که در مواقع نادر، ایجاد مشکل می‌کند. به همین دلیل محققان تنها مصرف روزانه ۵۵ میکروگرم از این ماده را توصیه می‌کنند. تجمع سلینیوم در ماهیچه‌ها و مفاصل همچنین می‌تواند دردهای عضلانی و مفصلی را به دنبال داشته باشد.

    فشار خون بالا
    معمولا برای خوشمزه‌تر شدن آجیل آن را به صورت نمکی مصرف می‌کنند که با وجود طعم دل‌نشینی که به آن می‌دهد، اما ممکن است خطر بالا رفتن فشار خون را افزایش دهد. از این رو، سعی کنید از آجیل‌های کم‌نمک یا بدون نمک استفاده کنید.

    آجیل خام بخوریم یا بوداده؟
    دانه‌های خوراکی معمولا به صورت بوداده یا تفت داده در روغن انبار می‌شوند. آجیل حاوی مقادیر پایینی سدیم است، اما تولیدکنندگان تجاری این محصول معمولا پیش از عرضه، نمک را نیز به آنها اضافه می‌کنند. اگر مراقب سدیم دریافتی روزانه خود هستید، آجیل بدون نمک بهترین گزینه انتخابی است.

    آجیل‌های بوداده روغنی کالری بیشتری نسبت به آجیل‌های خام دارند. به‌طوری که به‌عنوان مثال، هر ۱۰۰ گرم پسته بوداده شده در روغن، حاوی ۵۸۰ کالری انرژی است و این در حالی است که پسته خام تنها ۵۵۳ کالری انرژی دارد.

    حساسیت‌های آجیلی
    دانه‌های خوراکی در کنار خواصی که دارند، گاهی ممکن است حساسیت‌هایی در بدن برخی افراد ایجاد کنند. یکی از حساسیت‌زاترین دانه‌های خوراکی بادام‌زمینی است که در مواردی حتی می‌تواند کشنده باشد و ایجاد شوک‌های آنافیلاکتیک کند. محققان معتقدند که مصرف روزانه آجیل در دوران بارداری خطر ابتلای نوزاد را به علائم آسم تا ۵۰ درصد بالا می‌برد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.