مصرف نمک تصفیه نشده به کلیه ها آسیب می رساند

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #88977
    s.shahemi
    مشارکت کننده

    عضو انجمن تغذیه ایران گفت: یکی از مشکلات اساسی که در اثر مصرف نمک تصفیه نشده ممکن است بوجود آید اختلال در عملکرد کلیه هاست.

    پروین افشار روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: مصرف نمک تصفیه نشده به کلیه ها آسیب می رساند چرا که این عضو مهم بدن مسوول دفع مواد سمی بوده و تجمع این مواد به مرور زمان موجب ایجاد سنگ کلیه می شود.

    وی یادآوری کرد: اغلب مردم به عوارض جدی مصرف زیاد نمک واقف نیستند و در این میان سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده مصرف نمک باید کمتر از پنج گرم (کمتر از یک قاشق چای خوری) در روز باشد این درحالی است که متوسط مصرف نمک در ایران 12- 10 گرم در روز برآورد شده است.

    افشار با بیان اینکه کادمیوم، مس و جیوه از فلزات سنگین موجود در نمک غیر تصفیه هستند که خاصیت سرطان زایی دارند تصریح کرد: مصرف این نوع فلزات به نوبه خود عوارضی مانند کوتاهی قد، تهوع و استفراغ، کم خونی، ضایعات پوستی، آسیب دیدن مو، ناخن، استخوان ها، مراکز عصبی، کبد، غدد و طحال را به دنبال دارد.

    وی ابراز کرد: علاوه بر آن وجود سرب،جیوه، آرسنیک و سایر املاح سنگین در این نمک بر اندام های داخلی بدن تاثیرات مخربی دارد.

    این کارشناس تغذیه مرکز آموزشی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان ادامه داد: سولفات کلسیم یا همان (گچ) عمده ترین ناخالصی موجود در نمک تصفیه نشده به شمار می آید که به دلیل سفید بودن قابل تشخیص از اصل نمک نیست و در صورت مصرف نمک غیر تصفیه این ماده به مقدار زیادی وارد بدن می شود.

    وی ابراز کرد: طعم نمک های غیر تصفیه به دلیل داشتن میزان قابل توجهی منیزیم که طعم تلخی دارد با نمک تصفیه شده فرق دارد.

    افشار ابراز کرد: مس یکی از عناصر مهم و ضروری برای بدن انسان به شمار می آید اما باید به این مهم توجه داشت که مقدار مس موجود در نمک ها به چه میزان است.

    وی یادآوری کرد: اگر مس بیش از حد نیاز به بدن انسان برسد با ایجاد اختلال در جذب آهن و روی، باعث کم خونی فقر آهن شده و بر سلامت باروری تاثیر منفی می گذارد.

    عضو انجمن تغذیه ایران خاطرنشان کرد: منابع غذایی حاوی ید بسیار محدود بوده و در این میان مصرف نمک ید دار برای جلوگیری از عواقب وخیم و برگشت ناپذیر کمبود ید مانند گواتر، اختلال در تولید مثل، مرگ و میر دوران کودکی، عقب افتادگی ذهنی و روانی و اختلال حرکتی ضروری است.

    افشار درجه خالصی، مقدار ید ثبت شده و درج پروانه بهداشتی و سایر مشخصات بهداشتی را از نکات مهم در خرید نمک تصفیه شده ذکر کرد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.