مصرف ریحان در کاهش قند بیماران دیابتی نوع ۲ موثر است

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #66267
    tavakoli
    مشارکت کننده

    یافته‌های یک بررسی حاکی از آن است که مصرف ریحان همراه با رژیم غذایی، میزان قند خون بیماران دیابتی نوع 2 را کاهش می‌دهد.

    این پژوهش با هدف تعیین تاثیر مصرف گیاه ریحان بر روی غلظت قند خون بیماران دیابتی نوع 2 توسط محمد حسن گلزاری و همکارانش در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.

    پژوهش به روش کارآزمایی بالینی روی 16 بیمار که تحت درمان با داروهای پایین آورنده قند خون نبودند، انجام شد.

    نمونه‌ها به طور تصادفی به دو گروه هفت نفری تقسیم شدند. به گروه آزمایش روزانه 20 گرم پودر ریحان مخلوط با ماست، همراه با رژیم غذایی معمولی به مدت چهار هفته داده شد و گروه شاهد فقط رژیم غذایی معمولی را دریافت کردند.

    پس از دو هفته دوره پاکسازی، جای گروه آزمایش با شاهد عوض شد. سپس میزان قند خون ناشتا و قند خون دو ساعت بعد از صبحانه ی هر گروه گرفته شد و اختلاف هر گروه با آزمون های آماری تعیین گردید.

    یافته ها نشان داد میانگین مقدار کربوهیدرات و فیبر دریافتی در دو دوره مصرف ریحان، به طور معنی داری از دوره مصرف غذای معمولی بیشتر بود.

    غلظت قند خون ناشتا در پایان دوره مصرف ریحان همراه با رژیم معمولی، در مقایسه با مقادیر پایه این دوره و همچنین نسبت به دوره رژیم معمولی کاهش معنی دار آماری داشت.

    غلظت قند خون دو ساعت پس از صرف صبحانه استاندارد در پایان دوره مصرف ریحان همراه با رژیم معمولی در مقایسه با مقادیر پایه این دوره و همچنین نسبت به دوره رژیم معمولی کاهش معنی دار آماری نشان داد .

    نتایج حاکی از آن است که مصرف ریحان همراه با رژیم غذایی، غلظت قند خون بیماران دیابتی نوع 2 را کاهش می دهد.

    انجام پژوهش مشابهی بر روی تاثیر این گیاه بر چربی های خون ، هموگلوبین گلیکوزیله، مواد معدنی و ویتامین های خون و همین طور تاثیر دراز مدت آن توصیه می‌شود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.