مراقب عوارض مصرف بیش از حد ویتامین‌ها باشید

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #91063
    m.jarahzadeh
    مشارکت کننده

    ویتامین‌ها علیرغم فوایدی که برای بدن دارند اما مصرف زیاد آن زیان آور بوده و مشکلاتی را برای افراد به وجود می‌آورد.

    دکتر تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص طبقه بندی ویتامین‌ها گفت: از گذشته تاکنون ویتامین‌ها را به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم‌بندی کرده‌اند، ویتامین‌هایی که در دسته ویتامین‌های محلول در آب قرار می‌گیرند از طریق ادرار دفع می‌شوند.

    وی ادامه داد: بیشتر این ویتامین‌های محلول در آب در بدن ذخیره نمی‌شوند البته ویتامین B12 و اسیدفولیک جزء این دسته طبقه بندی نمی‌شوند.

    این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف ویتامین‌ها به مقدار زیاد و دوز بالا مسئله ساز است، افزود: برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین C ممکن است مسمومیت‌ حاد یا مزمن برای افراد ایجاد کند با توجه به اینکه میزان مورد نیاز این بیماری در مردان و زنان حدود 90 تا 70 میلی گرم است این در حالی است که برخی از قرص‌های مکمل دارای دوز 500- 250 میلی گرم هستند.

    نیستانی به عوارض دوز بالای ویتامین C اشاره کرد و اظهار داشت: تحقیقات نشان می‌دهد دوز بالای ویتامین C در افراد موجب اسهال می‌شود و یا آن را تشدید می‌کند و در مواردی توانایی ایجاد سنگ کلیه را خواهد داشت.

    وی همچنین به ویتامین B6 نیاسین اشاره کرد و گفت: ویتامین نیاسین که برای درمان چربی خون کاربرد دارد ممکن است باعث بروز آسیب‌های عصبی، اختلالات حسی و یا حتی عوارض عصبی شدیدتر شود.

    نیستانی به ویتامین A,D،E،K به عنوان ویتامین محلول در چربی اشاره کرد و تصریح کرد: ویتامین A دارای بیشترین عارضه مسمومیت بوده و یکی از مهمترین عوارضی که ایجاد می‌کند متوجه خانم‌های باردار است که منجر به نقص مادرزادی جنین خواهد شد به همین خاطر مصرف آن در 3 ماه اول بارداری ممنوع است.

    وی در پایان خاطر نشان کرد: سایر ویتامین‌های محلول در چربی D،E،K به ترتیب دارای اثر مسمومیت کننده هستند و مقدار دوز آنها رفته رفته و به ترتیب کمتر از بقیه است.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.